Förskoleklass v 36

Nu rullar det på kan man säga!

Vi började veckan med idrott där vi hade stationer med olika redskap. Vi klättrade, slog kullerbyttor, hängde i ringar, gick balansgång och tränade jämfota sidohopp. Det gick väldigt bra för eleverna.

Veckans bokstav har varit L l. Där har vi arbetat med Ipads och skolplus med just bokstaven L. Vi har även arbetat i ett bokstavshäfte.

Vi har börjat med kartläggningen nu och då arbetar vi med stationer. Förutom kartläggningsstationerna har det varit att skriva ord och meningar både med magnetbokstäver och på whiteboard. Även måla mandalas, jobbat med plusplus och spela bokstavsspel på Ipaden.

Alla elever har fått varsin Ipad som de ska lära sig hantera nu i F-klass. Det handlar om att vara rädd om den, hålla i den ordentligt när man ska gå med den, kunna starta och logga in, kunna sätta i hörlurar och ändra ljudet. Det tar lite tid men med träning så kommer det att gå bra.

Eleverna har målat drakar efter instruktioner. Här tränas det i att kunna lyssna och följa vad som händer på tavlan och därefter omsätta det på sitt eget papper utan att tappa fokus. Det gick strålande och de är så stolta över sina drakar. Vi reflekterade över att alla blev olika och att det var det som var så roligt. Olika drakar med olika namn. Vi gjorde dem i tre steg, först med blyerts sedan med tusch och till sist med torrpastell som var nytt för många av eleverna. Torrpastell är en härlig torr färg som har så många möjligheter när man väl har fått kläm på den. Att få använda händerna och fingrarna i sitt målande gör att man kommer nära sitt konstverk och det är alltid en härlig känsla.

Vi har haft naturbingo ute i det härliga vädret. Eleverna arbetade två och två och upptäckte verkligen naturen runt om kring sig. De var ivriga i sitt letande och lyckades hitta det som bilderna eller texten visade.

Vi har lekt lekar för att stärka gruppens gemenskap. Vuxenledda lekar med tydliga regler gör att alla känner sig trygga med att delta och man tränar både på att vinna och förlora eller på att det inte är någon tävling alls.

Vi har startat upp nästa tema som handlar om vår värdegrund. Vi har pratat om olika känslor och när var och hur dessa kan uppkomma. De har fått färglägga några olika känslor så som de själva tycker är rätt för dem.

Boken ”Handbok för superhjältar” kommer vi att läsa i detta tema och första och andra boken är redan utläst och eleverna vill bara höra mer om Lisa och allt spännande som hon får uppleva.

Vi har arbetat med matte och pratat om hur man kan sortera saker på olika sätt och vilka som hör ihop och varför.

Viktiga datum:

12/9 Välkomna till Föräldramöte 17.00-18.30

22/9 Fotografering

28/9 Skolan firar 70 år

29/9 Studiedag

v.44 Höstlov

21/11 Studiedag

21/12 Julavslutning

Ha en riktigt skön och solig helg!

Ann  Cissi  Sofie

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.