Åk 3, v.36

Hej allesammans!

Eleverna har kämpat på med uppställningar, så roligt att se när de förstått hur de ska göra. Nu ska de träna på att läsa en uppgift och förstå hur de kan räkna ut den med hjälp av uppställning.  Det är en av delarna som kommer på nationella proven. Ge gärna era barn lite ”problem” hemma som de ska räkna ut. Till exempel vi ska handla popcorn och vindruvor till fredagsmys. Popcornen kostar 27kr och vindruvorna 38kr. Hur mycket ska vi betala? Charlie har 96 kr med sig på disco och handlar snacks för 37 kr. Hur mycket pengar har hon kvar? På matematiken har vi även repeterat 0:an, 1:an, 2:an och 10:ans multiplikationstabeller och pratat om strategier för 5:ans tabell. Eleverna har bland annat fått göra 5-hopp, tränat i Bingel/Magma. För att förstå att multiplikation är upprepad addition har de gjort ”Hör vi ihop?” som går ut på att hitta den man hör ihop med. Om en elev har 5*10 på sitt kort så ska den hitta den elev som har 10+10+10+10+10 på sitt kort. Läxan till onsdag hittar de på matteportal. De har fått sina inloggningsuppgifter med sig hem.

På svenskan har vi under denna vecka bland annat jobbat med vad alfabetisk ordning innebär och vad man kan använda för olika strategier för att lättare minnas/förstå olika texter som man läser. Vi har jobbat på i vår arbetsbok på vårt digitala verktyg Bingel som finns på vårar Ipads. Vi har även jobbat kooperativt med en ordförståelsekarta och fått läsa en bit från läxan för en vuxen.

Under engelskan tittade vi på en film (pick a colour) på temat hälsningsfraser. Efteråt minglade vi runt i klassrummet och ställde/svarade på olika frågor. Nästa vecka kommer bli sista tillfället med detta arbetsområde och efteråt kommer eleverna få hem en läxa som jag vill att de övar på så vi kan ha ett kort förhör så att vi ser om de har befäst vissa saker. Läxförhöret kommer att äga rum 21/9 och ni vårdnadshavare kommer att kunna se resultatet via IST lärande. Detta upplägg med att vi jobbar med ett arbetsområde under 3-5 veckor och sedan har ett läxförhör kommer vi att fortsätta med under hela läsåret så att ni kan följa ert barns lärande och utveckling löpande.

Vi vill välkomna er på föräldramöte 12/9 kl.17-18.30. Vi samlas ute för presentation av personal och därefter går vi till 3:ans klassrum. Där kommer vi gå igenom lite praktiskt, nationella prov och hur vi arbetar i 3:an. Om det är något speciellt angående ert barn som ni anser är viktigt att andra vårdnadshavare eller elever har kännedom om så kommer det finnas tid att berätta om det på föräldramötet om man vill.

Vi önskar er alla trevlig helg i det fina vädret//Sandra, Evelina och Johan

Vecka 37:

• Måndag: Idrott, inlämning av svenskläxa
  • Tisdag
  • Onsdag: Matteläxa i matteportal.
  • Torsdag:
  • Fredag: