Åk 2 v. 37

Vi har haft en relativt vanlig vecka med några få undantag. Jag tror att jag talar för samtliga elever när jag säger att det är tur att det inte är vaccination varje vecka. I början av veckan var det ganska oroligt och svårt att koncentrera sig till fullo innan detta var gjort.  Veckan avslutades dessutom med att vi tog avsked och önskade all lycka till, till en klasskompis som ska flytta. Vi bröds på smarrig fika och hade en mysig stund tillsammans.

I svenskan  har vi fokuserat på det nya kapitlet i läseboken och dialoger. Vi har pratat om skillnaden mellan när man använder pratbubblor och talstreck. Eleverna har jobbat i par och skrivit egna dialoger till en bild samt arbetat i arbetsboken. Vi har pratat om vikten att fundera över om ett svar är rimligt när man jobbar med läsförståelse. Vi har fördjupat oss i meningsuppbyggnad och när man skriver med stor bokstav mer än personnamn och i början av en mening.

I matematiken har vi jobbat många lektioner med klockans 5 i/över och 5 i/över halv samt att befästa strategier i addition och subtraktion utan tiotalsövergång. Nu har vi gått igenom hela den analoga klockan och det klurigaste är just att avläsa 5 i/över halv när man plötsligt ska ”tänka tvärtom” och utgå från halv istället för hel. Ni som har barn som fortfarande är osäkra, prata gärna om klockan och tid även hemma. Ett tips är att gå in på www.kunskapsstjarnan.se och träna lite extra.

Under So-passen har vi haft klassråd och pratat om vänskap. I No har vi gjort en liten kunskapskoll på avsnittet ”året runt i naturen” och påbörjat nästa arbetsområde om vatten. Bildlektionen bestod av att fortsätta på de kubism-bilder eleverna började med förra veckan. Kommer ni på 70-årsjubileumet har ni kanske tur att få se alla tjusiga alster.

På torsdag är det dags för Skoljoggen. Vi önskar att eleverna har på sig springvänliga kläder och skor direkt på morgonen. Efter löpningen får de dryck och frukt men vill de ta med en egen vattenflaska går det bra. Eleverna duschar inte i skolan utan får göra det hemma.

På måndag skickar jag med hem ett informationsblad om vägning, mätning och hälsosamtal från skolsköterskan Caroline. Redan på onsdag kommer hon börja ta ut elever för samtal.

Trevlig helg!

V.38
Tisdag:
*Idrott, ta med handduk och ombyte.
*Läsläxa kapitel 3 + skrivläxa på papper, Robins blå läslogg. (v.39 kapitel 4 + läslogg rosa)
Torsdag:
*Skoljoggen. Kom ombytt på morgonen.
*Matteläxa: Arbetsblad med klockan.

21/9 Skoljoggen
22/9 Fotografering
28/9 Ryfors skola firar 70 år, öppet hus kl. 17-19.
29/9 Studiedag
v.44 Höstlov