Åk 1, vecka 37

Ännu en vecka har gått i årskurs 1 och den har varit full av aktivitet och arbetsglädje.

Tack till alla er som kom på föräldramötet i tisdags kväll. Det startades en messegergrupp av några föräldrar för att kunna hålla kontakten med varandra. Om man missade mötet men är intresserad av att vara i den gruppen så kan man fråga de föräldrar som var med på mötet. Vi pratade även om kommunens konsekvenstrappa vid händelser på skolan och vi kommer att skicka hem en papperskopia på den nästa vecka.

I svenskan den här veckan har vi arbetat med bokstaven V. Eleverna har bland annat fått läsa meningar med bokstaven v i sig. De har arbetat i grupper med att lyssna på ord med bokstaven V och fått diskutera var i ordet de hör bokstaven. Vi har även haft högläsning, egen läsning och övat på att skriva ord och enkla meningar.

Vi har också arbetat med Legilexi som är ett screeningtest inom svenskan. Detta kommer vi att fortsätta lite med kommande vecka. Eleverna gjorde sitt allra bästa.

I matematiken har vi bland annat repeterat tiokompisar och enkel addition. Vi har även räknemålat och spelat bingo vilket eleverna tyckte var väldigt roligt.

På skolvalet har vi lekt en ny lek som heter ”vem saknas”. Den var både rolig och lite klurig.

Att tänka på:

-Ta gärna en titt i IST och se till att era tider stämmer vad det gäller fritids. Om ni hämtar ert barn med bil så möter ni upp ert barn vid entrédörren.

-Vi har idrott på tisdagar och barnen behöver ha med sig ombyte inklusive skor och handduk.

-På torsdag 21/9 har vi skoljogg. Ha gärna bekväma kläder för det.

-På fredag 22/9 har vi porträttfotografering.

-Läsläxan lämnas in på måndag och ny läxa skickas hem på tisdag.

-Om man har möjlighet så är det bra att ha ett par inneskor eftersom det kan bli lite blött i korridoren regniga dagar. Även regnkläder och ett extra ombyte kläder är bra att ha på skolan.

Ha en trevlig helg!

Hälsningar,

Klas, Eva & Therese

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.