Åk 3 vecka 37

Vi vill börja med att tacka er föräldrar som kom för ett trevligt föräldramöte i tisdags.

I matematiken har vi i veckan arbetat med multiplikation och division. Läxan i matteportalen är till på onsdag.

På svenskan har vi jobbat med texttypen berättande texter, det vill säga sagor. Vilka typiska delar är med i en saga och hur är de vanligtvis strukturerade? Fråga gärna ert barn om det. Vi har jobbat både kooperativt, i arbetsboken och i Bingel för att befästa kunskapen angående detta. Vi har även påbörjat arbetsområdet personbeskrivningar och gjort nästan alla höstens texter för svenskan i Legilexi (resultatet diskuterar vi på utvecklingssamtalen).

I engelskan hade vi sista lektionen om hälsnings och artighetsfraser. Vi lyssnade på en hörövning och jobbade i vår workbook. Eleverna fick även hem två lösblad med de fraser som jag vill att de ska kunna till nästa torsdag då vi har läxförhör på det. Man kan ta hjälp utav utskrifterna på olika vis för att stötta sitt barn med läxan. Till exempel klippa ut rutorna och spela memory med dem, be barnet bilda par med dem eller att ni säger frasen på svenska och de svarar på engelska är bara några förslag. Resultatet kommer att läggas ut som röd eller grön på IST Lärande så att ni vårdnadshavare kan följa ert barns kunskapsinlärning löpande. På detta kommande förhör behöver de inte kunna stava till orden utan det tar vi längre fram på terminen.

På tekniken såg vi en film om hur den tidiga människan utvecklade både verktyg och målningar. I flera grottmålningar som hittats har människorna gjort handavtryck, vilket vi påbörjade på bilden. Eleverna fick måla av sin hand två gånger på ett papper och sen måla med vattenfärg. Nästa bildlektion ska vi göra handavtryck.

Torsdag 21/9 är det dags för skoljoggen. Eleverna kommer ombytta på morgonen. De kommer ha idrott som vanligt, så de behöver packa ner kläder att ta på sig efter att de har duschat. Fredag 22/9 är det fotografering.

Torsdagen 28/9 mellan kl.17-19 är det öppet hus på Ryfors skola, eftersom skolan firar 70 år. Då är ni varmt välkomna att strosa runt i lokalerna, titta på fotografier och film på Ryfors genom åren, äta korv och tårta, lyssna på livemusik och mycket annat.

Hoppas ni får en fin helg! Hälsningar Evelina, Sandra och Johan

Vecka 38:

• Måndag: Idrott, inlämning av svenskläxa
  • Tisdag
  • Onsdag: Matteläxa i matteportal.
  • Torsdag: Skoljoggen/idrott. Kom ombytt. Läxförhör i engelska (hälsningsfraser)
  • Fredag: Fotografering

Kommande aktiviteter: