Åk 6 veckoinfo v. 37

Hej, allihop!

Det blev ett snöpligt slut på den här veckan eftersom vi tvingades ställa in cykelutflykten p.g.a. sjukdomar. Barnen blev nog lite besvikna men verkade ha förståelse för att det inte går att genomföra en sådan här sak om man inte är tillräckligt med vuxna för att garantera säkerheten. Nu kör vi den grejen mot slutet av läsåret i stället och det är som Nilla sa: ”Nu har vi ju något att se fram mot”.  🙂

Här är något av det vi har gjort i veckan:

I matten har vi jobbat mycket med prioriteringsreglerna och multiplikationsuppställningen. Vi hade också ett spontant test i matematiska begrepp och eleverna fick själva avgöra om det var något de behövde jobba lite extra med. Det är ju så att på de muntliga nationella proven i matte så kan man dra in några poäng bara genom att använda ett korrekt matematiskt språk.

På svenskan har vi fortsatt att träna muntliga förmågor i form av redogörelser och samtalsteknik. Vi har också hunnit titta på hur man debatterar på ett bra sätt och det ska vi fortsätta med nästa vecka.

På engelskan har vi jobbat med hörförståelse och vi har pratat om USA:s delstater med fokus på Californien. Nästa vecka ska eleverna i par få välja en delstat att fördjupa sig i och sedan redogöra för sitt arbete inför klassen.

På kemin har vi tittat på varningsmärkningar på några av hemmets produkter. Vi har också pratat om kemiska reaktioner och vad som kännetecknar en sådan och i samband med det så såg vi en film om vad eld egentligen är för något.

På tekniken har eleverna i grupper nu börjat fördjupa sig i ett tekniskt system som de själva har valt, och så småningom ska de redovisa sina resultat för mig och klasskamraterna.

Veckans grej har vi tillfälligt fått lägga på is eftersom det är väldigt mycket som vi måste hinna med i svenskan och jag känner att vi behöver komma ikapp.

Dessutom hade vi ju föräldramöte i veckan. Vi diskuterade bland annat hemkunskapen och att det upplevs som störande att fritids har mellanmål mitt under den lektionen. Vi jobbar på en lösning, i första hand att försöka flytta lektionen och om inte det går så får vi arbeta för att styra upp verksamheterna i matsalen så att störningsmomentet blir så litet som möjligt.

Vi pratade också om att all ledighetsansökan numera sker digitalt, har man problem att hitta var den tjänsten finns så är länken här: Ledighetsansökan för elev i grundskola och gymnasieskola – Älmhults kommun (almhult.se)

Jag gjorde också lite reklam för läxhjälpen måndagar och onsdagar 14.40-15.30 och att denna även kan användas till att ta igen delar av undervisningen som man har missat p.g.a. sjukdom.

Den kommande veckan är det skoljoggen på torsdag (tänk på att skicka med ombyte) och på fredag är det fotografering. På fredag är det också ”Afterschool” på Fenix mellan 15.30-18.30, inträde 10 spänn.

Vidare: Vi har köpt in engelsk skönlitteratur som passar sexornas åldersgrupp bättre än det utbud som finns nu, och de böckerna ska förhoppningsvis levereras under den kommande veckan. Dessutom berättade Veronica på föräldramötet att jag, i egenskap av lärare, kan beställa engelska ”boklådor” från kommunbiblioteket vilket jag naturligtvis ska utnyttja.

Veckans glosläxa går utmärkt att träna på Skolplus, och den ser ut så här:

Glosläxa till 20/9:

ride, rode – köra, körde

ride a bike – cykla

quick – snabb

nothing – ingenting

river – flod

sound – ljud

look at – titta på

get past – komma förbi

right into – rätt in i

below – nedanför

transmitter – sändare

point – peka

wonderful – underbar

helper – medhjälpare

stay – stanna

touch – röra vid

fingertip – fingertopp

sad – ledsen

Ha en bra helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

21/9 Skoljoggen, ta med ombyte

22/9 Fotografering.

22/9 Afterschool på Fenix 15.30-18.30

28/9 Ryfors skola 70 år, öppet hus 17:00-19:00. Om det är någon som har gamla bilder på skolan som vi kan scanna av till vår fotoutställning så hör av er!

29/9 Studiedag.

Vecka 42 och 43 Utvecklingssamtal.

Vecka 44 Höstlov.

Vecka 46 Muntliga nationella svenska.

21/11 Studiedag.

Vecka 48 Muntliga nationella matte.

Vecka 49 Muntliga nationella engelska.

21/12 Höstterminen slutar.

10/1 Vårterminen börjar.

31/1 Studiedag.

Vecka 8 Sportlov.

7/3 Studiedag.

12 & 14/3 Nationella prov svenska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

Vecka 13 Påsklov.

17 & 19/4 Nationella prov engelska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

24 & 26/4 Nationella prov matte. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristi himmelsfärdsdag).

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.

Det här inlägget postades i Åk 6, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.