åk 4 Veckobrev

Här kommer veckobrevet för vecka 37 . Jag vill börja med att säga ett stort tack till alla som kom på föräldramötet i tisdags. Väldigt trevligt att få ett ansikte på er.

Vi avslutade veckan med en riktigt fin utflykt. Några metade och jag måste verkligen beundra tålamodet hos dem som fiskade. 2 abborrar och 2 mörtar hamnade i baljan för oss andra att kika på. En elev provade att meta för allra första gången och var också den som fick den första fisken.

Några håvade och vi hade med oss lite olika uppslagsböcker och kunde läsa om de vattenlevande insekter och växter som håvades upp. Två famnar fulla med kantareller fick följa med några eleverna hem. En riktig heldag med NO, som vi sedan kan jobba vidare med i skolan.

Lite spontana lekar och mack-kastning blev det och så givetvis fika. Solen sken på oss hela dagen och det var riktigt behagligt. Längs vägen pratade vi om allemansrätten, om vad man får och inte får göra i naturen. Lite tidspress på slutet och vi fick powerwalka tillbaka sista biten. Några var rejält trötta så det var tur att det var en kort skoldag.

Vi avslutade dagen med hembakta kakor som en elev hade med sig och så kickade vi igång Den stora läsutmaningen. Nu läser vi så det ryker fram till 1 december. Vi sa också hejdå till en klasskompis som slutade.

Övrigt i veckan har vi i matematiken fokuserat på att repetera uppställningar, vilket har gått toppenbra. Nu är vi redo för uppställningar med 1000-tal och flera växlingar i både addition och subtraktion.

I SO har vi fortsatt jobba med demokrati och pratat om kampen för demokrati och om att många länder har fått kämpa hårt och länge för rätten till allas lika värde. Vi har kommit in på apartheid, rasism och även Tyskland under andra världskriget. Be dem gärna berätta hemma hur det gick till när Estland och länderna i  Nordafrika och Sydafrika blev demokratiska länder.

Händelser vecka 38

måndag idrott

tisdag idrott och mattediagnos för tisdagsgruppen

onsdag mattediagnos för onsdagsgruppen