Riktlinjer för tider på fritidshem

Vi har uppmärksammat att de allmänna riktlinjerna för när man får lämna sitt barn på fritidshem tyvärr inte alltid efterlevs. Fritidshemmet är en organiserad och planerad verksamhet som inte kan eller får ses som en barnpassning. Det innebär att ni inte kan lämna på fritidshemmet utanför ert förvärvsarbete eller studier för privata ändamål som till exempel träning, storhandling etc…

Vistelsetiden för eleven fastställs utifrån inlämnat närvaroschema. Vistelsetid avser vårdnadshavares arbetstid eller studier, restid och rimlig tid för lämning och hämtning. Det innebär att eleven inte lämnas på fritidshemmet när vård­nadshavare är lediga om det inte finns beslut på grund av elevens egna behov eller familjens situation. Beslut tas i sådana fall av rektor. Om det finns två vårdnadshavare så fastställs fritidstiden utefter den vårdnadshavare som börjar senast och den vårdnadshavare som slutar tidigast (inklusive restid till och från fritidshemmet), oavsett vilken ort man arbetar/studerar i.

Vid ändring av vistelsetid fylls ett nytt schema i via e-tjänst eller via blankett som finns i kommunens servicecenter och lämnas senast 10 kalenderdagar före det att schemat ska gälla. Tillfälliga ändringar av schemat diskuteras med personal på avdelningen.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.