Åk 2 v.38

Den här veckan har eleverna genomfört LegiLexi-test och jobbat med Robinkapitlet Planeten Plutanien i svenskan. Fokus har varit läsförståelsestrategin tankebilder samt synonymer.

I matematiken har vi jobbat med problemlösning gemensamt, kooperativt och i matteboken. Utmaningen är i nuläget att välja passande räknesätt och mattespråk. Vi kommer fortsätta med detta område ett par veckor framöver.

På engelskapasset tränades talen 1-10. Eleverna kan sedan tidigare ramsäkna med säkerhet, många även till 20.  Vi har även tränat på att läsa, lyssna och skriva talen vilket är lite klurigare.

I SO:n har vi börjat med ett nytt längre arbetsområde som inkluderar flera delar av kursplanens innehåll. Framöver kommer vi utgå från varje elevs hem och närområde och därifrån blicka tillbaka i historien om vad som varit betydelsefullt för byarna i närheten. Vi kommer främst fokusera på Ryfors/Delary, Göteryd och Hallaryd med omnejd. Vi kommer även arbeta kring ”livet förr i tiden” ur ett större perspektiv. Vi kommer bekanta oss med kartor från närområdet, läsa om och titta på bilder och filmer om historiska byggnader, föremål och liknande. Är det någon av er som sitter på en eventuell guldgruva av bilder, fakta eller historier från bygden får ni gärna höra av er till mig 🙂 .

På NO:n arbetar vi vidare med arbetsområdet vatten. Vi repeterade bland annat varför vatten är så viktigt, vad vi använder det till och varför det är så speciellt att jorden kallas för den blå planeten. Vi läste om och pratade om vattnets faser.

I torsdags var det en härlig solig dag,  perfekt för Skoljoggen. Eleverna sprang så många varv runt skolan de hann på 10 minuter. De kämpade på superbra och tillsammans fick klassen ihop 80 varv. Därefter smakade det gott med dryck och frukt.

I övrigt har vi arbetat med individuella mål och på den korta stunden med Skolans val hade vi kompismassage som var ett önskemål från flera elever.

Skolsköterskan Caroline har börjat med hälsosamtalen och fortsätter nästa vecka. När ert barn har varit där får de med sig ett kuvert/brev med hem, så håll utkik.

Här kommer en hälsning från Sofie:
Ett litet inlägg från textilslöjden. 😊

I textilslöjden har eleverna i åk 2 börjat terminen med att sy för hand och lära sig tre olika broderi-stygn. De har fått prova att sy förstygn, efterstygn och kaststygn på aidaväv (ett glest tyg med större hål i). Efter detta ska de utforma en design på ett bokmärke i filttyg, som de sedan ska sy med något av de stygn de lärt sig. Det är en härlig grupp att jobba med, så glada, positiva, nyfikna och hjälpsamma! Det är inte alltid så lätt att få tråden genom nålsögat eller att få till den ”tjocka knuten” som behövs för att tråden inte ska åka igenom aidaväven, men i åk 2 finns det många hjälpsamma kompisar som rycker in om det behövs!

På torsdag 28/9 är ni välkomna till öppet hus för att fira Ryfors skola 70 år. Vi hoppas att många av er har möjlighet att komma! Det kommer finnas flera aktiviteter på plats och man kommer kunna  gå runt på skolan och kolla på gamla foton osv. Ryfors skola kommer sälja kakor och pyssel som vi på skolan och fritids har gjort till förmån för Musikhjälpen 2023 (Radiohjälpen).

V.39
Jag vill passa på att påminna om att lämna in den här veckans matteläxa samt den blå Robin-loggen.
Tisdag:
*Idrott, ta med handduk och ombyte.
*Läsläxa kapitel 4 + skrivläxa på papper=Robins rosa läslogg. (v.40 kapitel 5 + skrivläxa i stor blå bok.)
Torsdag:
*Matteläxa på matteappen.se. (Uppdraget heter läxa v.39).
*Studiedag- skolan stängd men fritids är öppet.

Kommande aktiviteter

28/9 Ryfors skola firar 70 år, öppet hus kl. 17-19.
29/9 Studiedag
v.44 Höstlov