Förskoleklass v 38

Vi började veckan i gympasalen där eleverna möttes av ballonger. De fick arbeta med en egen ballong och sedan tillsammans två och två. Att hålla den i luften och samtidigt förflytta sig gick väldigt bra. Vi avslutade lektionen med att dansa med våra ballonger till melodin ”Jag är din bästa vän”. En lektion för att träna öga-hand motoriken.

Vi har börjat arbeta med mönster på matematiken. Vi har lagt olika mönster, vi har pärlat mönster och ritat mönster. Just nu fokuserar vi på att eleverna ska få en förståelse för vad mönsterdelen är, vad det är som upprepar sig. Detta behöver man kunna längre fram i matematiken.

Vi har arbetat i stationer och det går mycket bra, eleverna har kommit in i detta arbetssättet och är mycket engagerade. Efter rast och frukt tränade vi på läsförståelse genom att barnen fick svara på olika frågor och svara via sin Ipad.

Vi har haft musik och bild tillsammans och vi använde vattenfärger för att gestalta vilka känslor som dök upp när vi lyssnade. Här tränade vi också finmotoriken med tunna penslar som inte ska tryckas i botten utan nätt, nätt möta pappret. Lite klurigt för en del men med fortsatt träning kommer snart alla att komma på hur man gör.

Skoljoggen igår bjöd på riktigt härligt sommarväder och eleverna sprang allt vad de orkade. Tillsammans sprang klassen 102 varv. Efter fick de frukt och saft. Vi stannade ute för att heja fram de andra klasserna när de sprang. Det gick mycket bra för alla. Till sist fick barnen varsitt diplom. Efter rasten jobbade vi med att skriva Ll, slå med tärning och en del barn fick berätta händelseförloppet i en bok.

Så här sammanfattade eleverna själva sin vecka:

Nästa vecka har vi 70 års jubileum på torsdag kl 17-19. Varmt välkomna att fira detta med oss. Skolan öppnar upp och det finns plats för både nutid och dåtid. Passa på att se era elevers rosa klassrum och mingla runt. Hoppas att vi ses då.

Fredagen den 29/9 är det studiedag.

Ha en skön helg

Sofie, Ann och Cissi

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.