Åk 2 v. 39

Under veckan har vi arbetat vidare med subtraktion och problemlösning på olika sätt i matematiken. Eleverna har genomfört kunskapskoll av senaste kapitlet och det gick relativt bra men visar att många fortfarande känner viss osäkerhet när det gäller att välja räknesätt och strategier.

I svenskan har vi även där repeterat och gjort en koll på de kapitel vi jobbat med. Det innefattade synonymer, att skriva frågor, ordningstal och stava räkneord.  Veckans läsförståelsestrategi har varit ”sökläsning”. Eleverna har i par tränat att sökläsa efter svar till frågor om texten.

På engelskan tränade vi vidare på talen 1-20 genom kooperativ övning och hörförståelse. I tekniken pratade vi om naturinspirerad teknik. Det vill säga att människan har tagit efter naturens och djurs smarta lösningar på olika sätt. Ex. kardborrband från tistlar, nät från spindelnät osv. I SO har vi tittat på Google Earth var alla bor, vilket var spännande och engagerade många. Eleverna har ritat sina hus och markerat platsen på ett ungefär på en karta.

Härligt att så många kom och firade skolans 70-årsjubileum igår! Tack alla föräldrar som hjälpte till och gjorde det till en minnesvärd kväll!

Trevlig helg!

V.40
Matteläxa på Magma/matteappen för de som ännu inte gjort den.
Tisdag:
*Idrott, ta med handduk och ombyte.
*Läsläxa kapitel 5 + skrivläxa i stora blå boken. (v.41 Annan läsläxa. Många kommer få högfrekventa ord att träna på varje dag, mer information i samband med läxan.)
Torsdag:
*Matteläxa på matteportal.se (Samma inloggningsuppgifter som Magma)

v.44 Höstlov
21/11 Studiedag