Åk 1 v. 40

Den här veckan har vi på svenskan arbetat med bokstaven R. Vi har bland annat läst veckans kapitel om Robin, kommit på ord som har bokstaven R i sig och analyserat var i ordet man kan höra bokstaven. Vi har varit i biblioteket och lånat nya spännande böcker som vi sedan läst i klassrummet och vi har arbetat i vår arbetsbok.

I matematiken har vi påbörjat kapitlet om subtraktion. Vi har haft gemensamma genomgångar, arbetat i små grupper och även enskilt i arbetsboken. Alla verkar tycka det var roligt att påbörja ett nytt kapitel!

I SO har vi pratat om hur man är en bra kompis. Vi har diskuterat i grupp och redovisat för resten av klassen vad man tycker är en bra kompis. Sedan har eleverna ritat av sina händer, färglagt och klippt ut och skrivit orden som de kommit fram till kännetecknar en bra kompis. Snäll, omtänksam och hjälpsam var alla överens om att man ska vara mot sina kompisar.  Händerna har vi sedan satt upp i klassrummet så vi alla kan se och påminnas om hur vi ska vara mot varandra.

Det börjar så smått vankas Halloween och då har det passat bra att vi i NO har börjat lära oss om skelett. Vi har klippt ut skelettdelar, tejpat ihop och dekorerat våra klassrum med. Nästa vecka kommer vi lära oss mer om skelettet och dess delar. På bilden har vi även börjat måla pumpor och spöken.

I engelskan har vi börjat med enkla presentationer. Eleverna har fått lära sig hur man presenterar sig för andra, fråga hur man mår,  säger vad man heter och hur gammal man är. Kul men lite klurigt tyckte de flesta så det kommer vi öva mer på kommande lektioner.

På tisdag kommer eleverna få hem en tid för utvecklingssamtal, vi kommer att ha samtal vecka 42 och 43.

Vi vill påminna om inlägget från köket, har man allergier eller specialkost måste det fyllas i IST Formulär innan 15/10. Frågor kring kost besvaras av köket på 0476-55025.

Vecka 41:

Måndag: inlämning av svenskläxa

Tisdag: idrott

Onsdag:

Torsdag:

Fredag:

Kommande aktiviteter:

v. 42-43 utvecklingssamtal

v. 44 Höstlov

21/11 Studiedag

21/12 Julavslutning

Ha en fin helg!

Hälsningar Klas/Therese/Eva

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.