Åk 2, v.40

Under veckan har det hänt en del spännande och mystiska saker i vårt klassrum. Eleverna har varit otroligt engagerade och bland annat skrivit efterlysningar och ritat teckningar om händelserna. Vi får se vad som händer framöver… 🙂

I svenskan har eleverna skrivit en text utifrån en bild som är en grund för Skolverkets bedömningsstöd. Eleverna uppmanades att använda de kunskaper de lärt sig när det gäller skrivande. Bedömningskriterierna är att eleven skriver för att kommunicera, kan skriva hela meningar med läslig handstil, visar förmåga att använda stor bokstav och skiljetecken på rätt ställen, utan att blanda stora och små bokstäver samt kan stava vanligt förekommande ord.

I matematiken har eleverna arbetat med lite olika uppgifter beroende vad de behöver träna mer på. En del kämpar vidare med att befästa tiokompisar, dubblor/nästan dubblor och lilla subtraktionstabellen, medan en del arbetar med subtraktion och problemlösning inom högre talområden. Samtliga elever har arbetat med ordningstal på olika sätt samt genomfört Skolverkets bedömningsstöd/test.

På SO:n har vi pratat om diverse byggnader och verksamheter i närområdet, både befintliga och ur ett historiskt perspektiv. Vi har läst historisk fakta om några av dessa samt kopplat till kartan vi har på väggen i klassrummet.

Under NO-passet jobbade vi vidare om vatten och vattnets faser. Vi lärde oss mer om vattenmolekyler, tittade på en film och jobbade i arbetsboken. I tekniken pratade vi mer om naturinspirerad teknik.

Påminner om inlägget från köket, har man allergier eller specialkost måste det fyllas i IST Formulär innan 15/10. Frågor kring kost besvaras av köket på 0476-55025

Trevlig helg!

V.41

Tisdag:
*Idrott, ta med handduk och ombyte.
*Läsläxa högfrekventa ord eller läsa valfri bok (individuell läxa), ta med pappret. (v.42 kapitel 6 Robin + skrivläxa i lilla läxboken)

v.42-43 och v.45 utvecklingssamtal (Boka på IST)
v.44 Höstlov
21/11 Studiedag