Åk 3, eleverna och internet

Eleverna börjar mer och mer få upp ögonen för sociala medier och chattar. Så idag har vi pratat om sociala medier och att en kränkning på nätet är precis lika illa som en kränkning på skolgården. Det man skriver på nätet kan ibland till och med såra mer än när man får det sagt till sig ”face to face”, eftersom på nätet kan man inte läsa in kroppsspråk. Har det varit någon konflikt på nätet kan det ibland sitta i och fortsätta i skolan. Eleverna kan även utsättas för människor som har annat i åtanke än trevligheter…..

Så ni vårdnadshavare får ett uppdrag, ni måste visa ert barn hur de tar en skärmdump på den enhet de använder 🙂 Den skärmdumpen kan man sen använda i kontakt med andra föräldrar om det uppstår konflikter på nätet under fritiden eller om det behövs göras en polisanmälan.

Eleverna berättade att de har gruppchatter osv så var aktiva och nyfikna på vad de gör!