Åk 6 veckoinfo v. 41

Hej allihop!

Då var det fredag igen, och nu närmar sig det efterlängtade höstlovet med en rasande fart. Det märks att eleverna ser fram mot lite välbehövlig ledighet.

Jag antar att alla har sett lapparna med tider för utvecklingssamtal. Om inte, kika i era barns skolväskor.

Här är något av det som har hänt i veckan:

På matten har vi börjat jobba med bråktal, och det är riktigt glädjande att se hur mycket av kunskaperna som sitter kvar sedan vi arbetade med detta i femman. Vi har fokuserat på likvärdiga bråk och bråk skrivna i sin enklaste form. Dessutom har vi kört ett läxförhör på sjuans tabell.

På svenskan har vi fortsatt med improviserat talande och med läsförståelse. Mycket av fokus ligger just nu på förberedelse inför de muntliga nationella proven och det märks verkligen att klassen utvecklas när det gäller retorik och att, utan förberedelse, kunna prata om ett ämne. Be gärna era barn berätta om övningen när de skulle hålla tal till en okänd person enbart med hjälp av fem givna stödord, det var längesedan det skrattades så mycket på en lektion!

I engelskan har eleverna redovisat sina arbeten om en person som på något sätt har gjort världen bättre. Vi har dessutom börjat jobba med något som heter ”Newsreel easy”, nyheter på engelska med tillhörande arbetsblad. https://urplay.se/serie/230665-newsreel-easy

På No:n har lektioner försvunnit på grund av simningen i veckan så vi har i princip bara hunnit göra provet i kemi.

Vad gäller tekniken så har eleverna gjort klart sina tekniska system. Nästa vecka ska de redovisa sina arbeten och därefter fortsätter vi med ett nytt arbetsområde.

Den kommande veckan är det, som tidigare sagts, dags för ett besök på Vetenskapshuset i Markaryd på måndag förmiddag tillsammans med femmorna.  Dessutom drar utvecklingssamtalen igång.

Veckans läxa är ”Läsframsteg” i engelska till på onsdag. Multiplikationstabellerna får alltså vila ett tag.

Ha en bra helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

16/10 Vetenskapshuset, Markaryd.

Vecka 42 och 43 Utvecklingssamtal.

Vecka 44 Höstlov.

Vecka 46 Muntliga nationella svenska.

21/11 Studiedag.

Vecka 48 Muntliga nationella matte.

Vecka 49 Muntliga nationella engelska.

21/12 Höstterminen slutar.

10/1 Vårterminen börjar.

31/1 Studiedag.

Vecka 8 Sportlov.

7/3 Studiedag.

12 & 14/3 Nationella prov svenska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

Vecka 13 Påsklov.

17 & 19/4 Nationella prov engelska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

24 & 26/4 Nationella prov matte. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristi himmelsfärdsdag).

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.