Åk 5, v 41

I onsdags hade vi läsårets första mattekoll på de tre första kapitlen i matteboken. Så kul att se hur mycket alla utvecklats och vilka mattekunskaper de har! Bra jobbat klassen! Nu kör vi igång med området bråk som kan vara lite klurigt! Eleverna har också sin sista multiplikationsläxa till på onsdag; sexans tabell.

Idag har eleverna fått visa sina kunskaper om Nordeuropa genom ett litet test. Nästa test är Östeuropa den 26 oktober.

I svenskan satsar vi just nu på läsning och på att skriva berättelse. Eleverna gillar verkligen att skriva berättelser och har god fantasi. Nu måste vi bara fokusera på att berättelserna blir lättlästa och med ett tydligt innehåll. Eleverna kommer att få skriva många texter som de sedan får bearbeta och vi kommer också gå igenom olika regler och tips som kan utveckla deras texter.

På måndag åker femman och sexan till Vetenskapens hus i Markaryd. Vi är tillbaka i skolan vid lunchtid och lektioner som vanligt på eftermiddagen.

Trevlig helg!

V 42

Måndag; Vetenskapens hus

Tisdag; Idrott

Onsdag; Idrott, engelskatest

Torsdag; Tabell 6

Fredag;

Kommande aktiviteter;

16/10 Vetenskapens hus i Markaryd

26/10 Kunskapskoll Östeuropa

v 44 Höstlov

10/11 Kunskapskoll Västeuropa

23/11 Kunskapskoll Sydeuropa

21/11 Studiedag

27/11 Omprov Europa

21/12 Julavslutning

Det här inlägget postades i Åk 5, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.