Årskurs 1 vecka 40

Hösten är här på riktigt och det är alltid bra att ha med extrakläder om man blir blöt ute på rasten. Kolla gärna över så att det finns.

Tänk på att skolan tillhandahåller pennor, sudd och liknade så det är inget eleverna ska ha med sig.

I SO har vi påbörjat ett nytt område som handlar om Förr och Nu. Denna vecka som varit har handlat om familjen och olika familjekonstellationer och hur synsättet kring det har förändrats med tiden. Nästa vecka jobba vi vidare med temat Förr och Nu,

I NO har vi jobbat vidare med tema kroppen och just nu är det skelettet som är aktuellt. Vi har bland annat lärt oss att det största benet är lårbenet och att det minsta benet sitter i örat och heter stigbygeln.

I matematiken handlar det fortfarande om subtraktion och det bryter vi av med olika spel och målarbilder där man både ska räkna och måla efter instruktioner.

Arbetet i svenskan har fortsatt med att skriva en saga med hjälp av en stödmall. Först tittade på Rödluvan och vargen sen skulle eleverna skriva berättelsen med hjälp av färdiga meningar som saknade enskilda ord.

Nästa vecka börjar utvecklingssamtalen, glöm inte boka om ni inte redan gjort det.

Ha en bra helg tillsammans så ses vi nästa vecka!

/ Klas, Eva och Therese

Nästa vecka