Förskoleklass v 41

Hej, hej!

Vi började måndagen med att vara i gympasalen. Det blev fortsatt övning på stafett och Minutboll.

Veckans bokstav har varit Bb. Vi har tittat på film om bokstaven b, arbetat i bokstavshäftet, samlat ord på b och arbetat med Ipad med bokstaven.

Högläsningen är härlig, eleverna lever sig verkligen in i berättelsen. Vi testar även olika saker tillsammans och ser om vi kan träna upp någon superkraft som karaktärerna i boken har. Så bli inte förvånade om det plötsligt händer något ovanligt där hemma:-)

Vi har fortsatt med stationsarbete och i samband med det fortlöper kartläggningen. På stationerna denna vecka har vi arbetat med att följa linjer, skriva, läsförståelse, symmetri och pussel.

I matte har vi arbetat med området symmetri. Vi har pratat och ritat. Eleverna var mycket engagerade.

Vi har arbetat vidare med vår höstskog som ska sättas ihop nästa vecka.

Eleverna har fått stifta bekantskap med några av våra vanligaste stannfåglar. Det var Skata, Domherre, Blåmes, Talgoxe, Pilfink. Vi har sett en film och lyssnat på hur de låter. Vi har färglagt både Domherrar och Talgoxar och klippt ut dem. Vad vi ska ha dem till får ni se nästa vecka.

Vi har haft musik och sjungit höstsånger och spelat med både Klaves och ägg.

Vi har en ny startsång som gör att vi kan dans loss lite mer innan vi sätter oss och jobbar en stund.

På den fria leken har vi dragit en kompis namn så att man har fått leka med andra än vad man brukar, vi har även dragit vad man ska leka med tillsammans. Det bidrar till att man kan få upp ögonen för nya vänskaper och även nya lekar.

Vi har plockat höstlöv och målat varsin höstlövsteckning. Det var inte helt lätt men ett riktigt roligt trolleri. Vi har använt oss av höstfärgerna när vi gjorde teckningarna.

Ha en härlig helg

Cissi, Ann och Sofie

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.