åk 4 vecka 41

Vi jobbar på för fullt i de olika ämnena och dagarna bara springer iväg. I måndags räknade vi ihop lästimmarna för vecka 39 och 40 inkl. måndagen och vi hamnade på hela 91timmar! Denna vecka lägger vi 33,5 timmar till detta. Fantastiskt bra jobbat! Det är en ynnest som lärare att ha så goda läsare redan i åk 4.

I matematiken har vi fortsatt jobba med multiplikation och det kommer vi fortsätta med nästa vecka med. Snabbtesten vi gjort nu varje dag i 2 veckor har gett mycket goda resultat. Det går framåt för alla.

I SO är nu vi nu klara med FN och alla grupper har fått göra ett collage, som vi kommer sätta upp någonstans i skolan. Riktigt fina blev de.

I teknik, har de redovisat sina brobyggen och de utlovade bilderna får vänta en vecka, eftersom jag glömde fota dem innan jag gick hem idag.

I NO har vi pratat och jobbat vidare med Naturen på hösten och denna veckan har det handlat om nedbrytning.

Nästa vecka är det simning på tisdag. Såhär ser nästa vecka ut:

måndag  idrott

tisdag simhall

onsdag inlämning av mattepapper

torsdag engelskaläxa

fredag Vi räknar ihop veckans läsminuter och sammanställer.

Musik: Eleverna hade månadsläxa på noternas namn. Bedömning finns på IST. Eleverna har fått en ny månadsläxa till 6/11 att kunna tangenternas namn. Ni undrar kanske varför det får sådana läxor i musik? Jo, i det centrala innehållet för, åk 4-6, står det att undervisningen ska innehålla musiksymboler, grafisk notation, ackordbeteckningar och grundläggande not­kännedom. Vissa saker behöver de kunna för att utvecklas vidare inom musiken. I åk 6 får de betyg i ämnet och för ett E ska eleven musicera och genomföra sina sång- och spelstämmor med viss säkerhet. För att kunna göra det behöver eleverna veta var tangenterna sitter, vad de heter och hur de då får till ett ackord. Så påminn dem hemma att göra sin månadsläxa. Tipsade dem att gå in på elevspel för att träna