Åk 2, v.41

Det var så roligt att höra och se hur mycket era barn hade tränat på veckans läsläxa! Vilken utveckling, bra jobbat! 🙂

I svenskan har vi introducerat läsförståelsestrategin använda ledtrådar i texten. Där krävs det verkligen att man tänker till om vad man läser och hur man tolkar texten för ökad förståelse. Målet är att kunna dra egna slutsatser utifrån egna erfarenheter och tolkningar. Vi har fortsatt träna mer på skiljetecken och de flesta har mycket bra koll men glömmer fortfarande ofta att använda dem i egna texter.
Vi har tittat på filmer och läst faktatexter om orangutangen. Vi har repeterat en faktatexts struktur när man skriver om ett djur, ex rubrik, klassificering, föda, utseende osv. Eleverna har läst en faktatext om orangutangen, klippt isär texten och slutligen klistrat fast de delar som hör till respektive underrubrik.

På matematiken har eleverna arbetat med lite olika beroende var i kunskapsutvecklingen de är. I halvklassgrupperna har de bland annat spelat spel, laborerat med praktiskt material, jobbat i matteboken och på matteportal.  Samtliga har gjort en kunskapskoll om ordningstal, lägesord samt höger och vänster. Vi har repeterat och fördjupat oss gällande tal inom 0-99 samt tiotal och ental.

I engelskan har vi tränat kroppsord och färger. Eleverna har läst enkla ord och meningar samt tränat hörförståelse.

Teknikpasset handlade om tekniken och konsten att göra bilder. Vi pratade om olika bildtekniker historiskt sett och avslutade med en bilduppgift med handavtryck. Under SO:n tittade vi på bilder och en liten film från hembygdens 1900-tal. Eleverna är intresserade och har mycket att berätta om. På NO:n repeterade vi vattnets faser samt genomförde en undersökning om hur många vattendroppar det får plats på ett mynt.

Påminner om att det ligger tider ute för utvecklingssamtal att boka på IST.

Trevlig helg!

V.42

*Idrott, ta med handduk och ombyte.
*Läsläxa kapitel 6 i Robinboken + skrivläxa i lilla läxboken. (v.43 kapitel 7 Robin + skrivläxa i lilla läxboken)
*Matteläxa på matteportal.se

Kommande aktiviteter

v.42-43 och v.45 utvecklingssamtal (Boka på IST)