Åk 3 vecka 41

Hej allesammans i höstvädret!

På matematiken har vi fortsatt att träna på klockan, både analog och digital tid. Vi har även repeterat lite matematik så eleverna kan göra Skolverkets bedömningsstöd nästa vecka. Även denna vecka så är läxan i matteportalen med klockan.

I början av veckan pratade vi sociala medier och kommunikation, så det temat fortsatte på tekniklektionen. Varje elev fick läsa en kort faktatext om kommunikationsmedel genom tiderna. Sen skulle de läsa texten för tre andra kompisar som hade andra texter. Därefter samlades de som hade läst samma text och pratade om vad de lärt sig av kompisarnas texter. De upptäckte att man kanske inte haft fullt fokus på att lyssna på sina kompisar, så vi fick göra allt en gång till. Nästa vecka ska de få skriva ner för- och nackdelar med de olika kommunikationssätten.

Under bilden fortsatte vi fördjupa oss i Picasso och hans konst. Eleverna kom ihåg mycket fakta kring Picasso, vi kollade på några målningar och sen fortsatte eleverna med sina ansikten.

Under veckans engelskapass lyssnade vi på en hörövning som handlade om siffrorna 0-12 och sedan jobbade vi på i vår workbook. Vi tog även Bingel till hjälp för att repetera arbetsområdet. Till nästa torsdag vill jag att man övar på att befästa uttal samt stavning på zero-twelve för då ska vi ha ett läxförhör som avstämning innan vi börjar på nästa arbetsområde. Igår skickade vi hem en lapp med eleverna som de kan ha som hjälp när de övar.

I svenskan har vi jobbat med återberättande texter. Eleverna har i grupper fått jobba med tidsord (först, sen, därefter, till sist osv) för att öva sig på hur man kan variera sina meningar för att sin text ska bli lockande för läsaren. Vi har även påbörjat vårt arbete om ordklassen substantiv i en kooparativ övning. Hur böjs egentligen ett substantiv i singular, plural, bestämd och obestämd form (fråga gärna ert barn det).

Vi börjar så smått erbjuda tid för utvecklingssamtal. Precis som i våras använder vi IST Home-appen för samtalsbokning. Så när ni får en notis, gå in och boka.

Påminner om inlägget från köket, har man allergier eller specialkost måste det fyllas i IST Formulär innan 15/10. Frågor kring kost besvaras av köket på 0476-55025

Vi önskar er alla en trevlig helg//Sandra, Evelina och Johan

Vecka 42:

• Måndag: Idrott, inlämning av svenskläxa
  • Tisdag
  • Onsdag: Matteläxa i matteportalen
  • Torsdag: Idrott. Läxförhör i engelskan. Siffrorna 0-12 (även kunna stava dem)
  • Fredag:

Kommande aktiviteter:

• v.44 Höstlov
  • Från v.45 kommer ni erbjudas tid till utvecklingssamtal
  • 21/11 Studiedag
  • 21/12 Julavslutning

Mellan 11/3-24 och 17/5-24 har åk 3 nationella prov. Under denna period beviljas ingen ledighet.