Åk 6 veckoinfo v. 42

Hej allihop!

Då var vi bara en vecka från höstlovet. Det är helt otroligt vad snabbt tiden har gått sedan vi startade i augusti.

Den här veckan har vi bland annat besökt Vetenskapshuset i Markaryd, ett utflyktsmål som jag varmt kan rekommendera. Där konstruerade vi gigantiska ”ägg” och labbade tillsammans med femmorna.

Här är något av det andra som har hänt i veckan:

På matten har vi fortsatt med våra bråktal och även jobbat en hel del med tal i blandad form. Dessutom har vi gjort gamla muntliga nationella prov i matte för att klassen ska få en uppfattning om hur de fungerar.

På svenskan har vi fortsatt med läsförståelse och med retorikövningar.

I engelskan har vi fokuserat på indisk engelska och bland annat studerat fenomenet ”Bollywood-filmer”. Den här typen av engelska är faktiskt den vanligaste globalt sett,  skulle målet med engelskan vara att göra sig förstådd med maximalt antal människor så borde det alltså vara den här varianten vi lärde oss i första hand. Nu är det inte så, tack och lov… 🙂

På No:n har vi börjat jobba med en skalenlig modell av vårt solsystem. Hur det ska presenteras är lite oklart eftersom det finns vissa svårigheter förknippade med detta. Ett exempel: Vår sol är är en tennisboll vars diameter är 7 cm. Neptunus blir då 2 mm stor och hamnar 226 meter från bollen…

Vad gäller tekniken så har eleverna redovisat sina tekniska system och nu har vi börjat med området ”Teknikval och deras konsekvenser”. Eleverna förväntas bygga någon form av vindsnurra och ska då redogöra för för- och nackdelar med de val de har gjort vad gäller mekanik och material.

Nu lite info från Annika om geografin:

Vi har avslutat arbetet med Östeuropa och den 26 oktober kollar jag av deras kunskaper. Måldokument, genomgångar och förtest finns att hitta på Teams. I skolan har vi startat upp arbetet med Västeuropa. Det området kommer att kollas av den 8/11.

Den kommande veckan är det en del lektioner som försvinner p.g.a stundande höstlov och Halloween, men på det stora hela ska vi väl jobba enligt schemat.

Veckans läxa är ”Läsframsteg” i engelska till på onsdag.

Ha en bra helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

Vecka 43 Utvecklingssamtal.

Vecka 44 Höstlov.

Vecka 46 Muntliga nationella svenska.

21/11 Studiedag.

Vecka 48 Muntliga nationella matte.

Vecka 49 Muntliga nationella engelska.

21/12 Höstterminen slutar.

10/1 Vårterminen börjar.

31/1 Studiedag.

Vecka 8 Sportlov.

7/3 Studiedag.

12 & 14/3 Nationella prov svenska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

Vecka 13 Påsklov.

17 & 19/4 Nationella prov engelska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

24 & 26/4 Nationella prov matte. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristi himmelsfärdsdag).

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.