Åk 1 v. 43

En vecka till har gått och vi har kommit ända fram till läslovet! Tiden går verkligen fort! Under lovet har eleverna ingen vanlig läsläxa utan vi uppmuntrar istället till annan läsning. Det kan vara allt från sagor, faktaböcker och serietidningar, till baksidan av mjölkpaketet vid frukosten eller vägskyltarna på väg till affären. Ta gärna en tur till vårt fina bibliotek i Älmhult också, där det även anordnas aktiviteter för barn i olika åldrar. Läs mer på deras hemsida Start – Älmhult Bibliotek (almhult.se)

Nu har de allra flesta elever haft sina första utvecklingssamtal. Det har varit så roligt att få träffa er alla tillsammans med era barn. Efter önskemål lägger vi in våra e-postadresser igen  om ni skulle vilja få tag på oss.

eva.vrba-lundgren@almhult.se

klas.henriksson@almhult.se

Svenska

Många har tyckt mycket om vårt nya program Kattalo och detta har vi arbetat vidare med i veckan. Flera elever har blivit inspirerade till att börja skriva egna texter och gett sig på att börja skriva egna sagor.  Vi har jobbat vidare med veckans bokstav, som har varit E denna veckan och arbetat med vårat läromedel Robin.

NO

Vi har avslutat vårt arbete om skelettet och har börjat lära oss om muskler. Visste ni att vi har 40 muskler bara i ansiktet! Eleverna fick använda dessa muskler genom att göra grimaser och visa hur man kan se ut när man är till exempel glad, ledsen eller arg.

SO

Vi fortsätter temat Förr och Nu och vi har pratat vidare om filmen vi såg förra veckan. Vi kom in på vilka rättigheter man har som barn idag som man inte hade förr, barnkonventionen kom till för att alla barn ska ha rätt till en trygg uppväxt både i och utanför skolan.

Engelska

Denna veckan har eleverna lärt sig säga flera  kroppsdelar på engelska, bland annat head, arms, hands, legs, och feet. Lite svårare ord var shoulders, stomach och eyebrows. Fråga gärna där hemma för att se vad de kommer ihåg.

Matematik

Vi har påbörjat vårt nya område med geometri och de geometriska formerna. Vi har pratat om formerna cirkel, triangel, kvadrat och rektangel och hur man kan beskriva och jämföra dessa. Nästa steg är att börja sortera  figurer efter olika egenskaper.

Veckan avslutades med popcorn och film för att fira in läslovet 🙂

OBS: Ingen läsläxa under lovet. Vi uppmuntrar alla att träna 10-kompisar (1+9, 2+8, 3+7, 4+6 osv), addition och subtraktion inom talområdet 0-20. Detta är frivilligt men alltid bra och de flesta barnen tycker det är roligt.

Vecka 45

Måndag: Läsläxan