Åk 3 vecka 43

Hej allesammans.

På matematiken har vi repeterat uppställningar, multiplikation, division, klockan och problemlösningsuppgifter. Eleverna har valt nya mål de vill arbeta med inom matematiken.

Nästa vecka infaller Halloween och Alla helgon/alla själars dag. Vi har lärt oss om en tredje högtid som infaller nästa vecka, nämligen Dia de los Muertos som firas i Mexico. Så fredagens bildlektion gick åt till att skapa calaveras där eleverna fick rita efter instruktion samt gör utsmyckningar på dem. Vi har sett filmen Coco vars handling kretsar kring Dia de los Muertos och rektor Charlotta serverade popcorn från en popcornmaskin. En riktig toppenfredag!

Eftersom att Halloween firas stort i många engelsktalande länder och vi är klara med vårt förra arbetsområde och ska påbörja ett nytt efter läslovet, så jobbade vi i med olika stationer på temat under vårt engelskapass. Vi spelade memory, övade på att skriva olika  Halloweenord samt försökte berätta spökhistorier på engelska mm.

Under svenskan har vi pausat med Robin böckerna och förberett inför våra elevledda utvecklingssamtal på olika vis. Eleverna har fått reflektera över sitt egna lärande och sin allmänna skolsituation och sedan fått skriva ett ”manus” med hjälp utav stödord som de sedan ska prata om när vi har samtalen. Vi har även skrivit till en bild för att se hur vi ligger till gällande vår skrivutveckling och fortsatt vårt arbete med substantiv och verb.

Inför utvecklingssamtalen vill vi att ni kollat igenom omdömen i IST Lärande.

Vi vill önska er ett härligt höstlov! Hälsningar Evelina, Sandra och Johan

Vecka 45:

• Måndag: Idrott, inlämning av svenskläxa (stencil om substantiv och verb)
  • Tisdag
  • Onsdag:
  • Torsdag: Idrott.
  • Fredag:

Kommande aktiviteter:

• Från v.45 kommer ni erbjudas tid till utvecklingssamtal
  • 21/11 Studiedag
  • 21/12 Julavslutning

Mellan 11/3-24 och 17/5-24 har åk 3 nationella prov. Under denna period beviljas ingen ledighet.