Åk 6 veckoinfo v. 43

Då var höstlovet äntligen här! Jag hoppas att eleverna tar chansen att ladda batterierna inför kommande intensiva perioder.

Utvecklingssamtalen är nästan klara nu och det har (som vanligt) varit väldigt trevligt att träffa er föräldrar. Det blev ju tidiga samtal den här terminen men i gengäld blir det sena samtal nästa termin eftersom jag då vill kunna presentera samtliga resultat från de nationella proven.

Här är något av det andra som har hänt i veckan:

På matten har vi i princip avslutat området om bråktal och efter lovet kör vi en omgång till med procent och förhållande.

På svenskan har vi fortsatt att förbereda oss inför de muntliga nationella med retorikövningar.

I engelskan har eleverna fått en uppgift att faktasöka, och skriva, om en valfri kändis. Vi har dessutom börjat med att varje vecka lyssna på engelska nyheter och diskutera vad de egentligen talar om. Det är en ganska svår hörförståelseövning men eleverna är rätt så duktiga på att hänga med.

På No:n har vi fortsatt med vår modell av solsystemet och vi har pratat rymdfärder med fokus på Jurij Gagarin, Neil Armstrong och Christer Fuglesang.

På vår tekniklektion så har eleverna nu kommit igång med sina små ”vindkraftverk” där de ska lista för- och nackdelar med de val av teknik och material som de gör.

Nu lite info från Annika om geografin:

Den 8 november är det dags för kunskapskoll på Västeuropa. Vi har inte hunnit jobba så mycket med området som jag tänkt och därför kör vi en lite mindre kunskapskoll. Eleverna behöver visa sina kunskaper i namngeografi samt kunna beskriva en känd plats/område i Västeuropa.

Dessutom har Evelina detta att säga om musiken:

Eleverna har fått välja att göra ett projekt som heter ”Musik och film” eller ”Musik i reklam”. Det består av olika delar där de får skriva reflektion och analys av musik. De ska även planera filmmusik eller planera en radioreklam. Flera utav dem är igång och spelar in i Soundtrap. Efter lektionen den 7/11 så ska inspelningen vara klar, vilket innebär att har man varit frånvarande kan man behöva arbeta ikapp för att hinna.

Slutet av veckan har präglats av stundande  Halloween och vi har bland annat ätit popcorn, tittat på film och kört ett Escape-room där eleverna var tvungna att knäcka en rad riktigt kluriga ledtrådar för att ta sig ut ur klassrummet. Det handlar mycket om att tänka ”utanför boxen” vilket sexorna var grymt duktiga på!

Veckan efter höstlovet är en vanlig vecka utan några schemabrytande aktiviteter. Det blir lite av ”lugnet före stormen” eftersom de muntliga nationella sedan drar igång.

Veckans läxa är ”Läsframsteg” i engelska vilken de har två veckor på sig att fixa. Läxan är alltså till den 8/11.

Ha en bra helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

Vecka 44 Höstlov.

Vecka 46 Muntliga nationella svenska.

21/11 Studiedag.

Vecka 48 Muntliga nationella matte.

Vecka 49 Muntliga nationella engelska.

21/12 Höstterminen slutar.

10/1 Vårterminen börjar.

31/1 Studiedag.

Vecka 8 Sportlov.

7/3 Studiedag.

12 & 14/3 Nationella prov svenska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

Vecka 13 Påsklov.

17 & 19/4 Nationella prov engelska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

24 & 26/4 Nationella prov matte. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristi himmelsfärdsdag).

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.