Åk 6 Läxa HKK till v.45

Eleverna i åk 6 har en läxa till måndag v.45 som hör ihop med området vi precis gått igenom och haft läxförhör på; måltidsordning, matcirkeln och tallriksmodellen. Jag missade dessvärre att lägga ut detta på bloggen förra måndagen då jag istället direkt satte igång med att rätta läxförhören. Jag ber om ursäkt för detta. Dock fick eleverna tid på lektionen efter läxförhöret att börja på denna läxa och har sedan haft underlaget att jobba med under v.43.

Eleverna ska välja en dag och skriva ner vilka måltider och vad de äter under den dagen. Därefter ska de fundera över hur deras vanor ser ut. Följer de måltidsordningen? Följer de tallriksmodellen? Har de ätit livsmedel ur alla de sju grupperna i matcirkeln under dagen? Varför/varför inte? Behöver de försöka ändra på något för att få i sig alla näringsämnen under en dag?

Ha en fin höstlovs-/läslovsvecka!

Sofie
Hem- och konsumentkunskap