Åk 2, v.43

Hej på er!

Så var vi redan framme vid höstlovet som också ibland kallas för läslov. Eleverna har jobbat på väldigt bra under veckan men idag märktes det att många är trötta och nog behöver en liten paus från skolarbetet.

På svenskan har eleverna i par skrivit faktatexter om orangutangen. Det var till en början  lite klurigt att formulera bra meningar enbart utifrån stödorden från sexfältaren men de flesta fick kläm på det efter ett tag. Alla blev klara med sina texter och några hann även rita en bild till. Planen var att de skulle göra kompisbedömning på texterna, vad som är bra i texten samt något att tänka på/förbättra. Dessvärre hann vi inte med det så vi får se om vi gör det efter lovet. I arbetsboken har eleverna tränat att planera och skriva en berättelse med röd tråd innehållande början, handling och avslut. Gällande veckans läsförståelsestrategi fortsatte vi med att hitta svar utifrån texten, med hjälp av ledtrådar samt bilder.

På matematiken har eleverna genomfört en kunskapskoll om taluppfattning inom talområdet 0-100. Vi har tränat på uppställning i addition och subtraktion utan övergång. I slutet av veckan repeterade vi alla möjliga typer av uppgifter genom att gå en typ av tipsrunda i idrottshallen.

I SO var fokus hur husen/hemmen kunde se ut förr i tiden. Vi pratade om olika tidstypiska föremål och funktioner man hade hemma som till exempel utedass, pottor, fotogenlampor osv.

Även denna veckas engelska jobbade vi med kroppsord och Halloweenord. I par fick eleverna berätta vad de såg och inte såg på en bild kopplad till kapitlet som vi har jobbat med. Därefter fick de välja mellan olika arbetsblad och övningar.

På bild-och tekniken skapade vi färdigt fladdermössen.  Målet var att göra en rörlig konstruktion så att fladdermusen kunde röra vingarna genom att dra i ett snöre. Det var lite pilligt men med en dos tålamod gick det vägen och eleverna blev nöjda! 🙂

Veckan avslutades med en mysig stund där vi tittade på film och åt popcorn. Vi har även önskat all lycka till, till en klasskompis som ska flytta.

Jag önskar er en skön helg och en fin vecka!

V.45

*Idrott, ta med handduk och ombyte.
*Läsläxa kapitel 8 i Robinboken + skrivläxa i lilla läxboken. (v.46 läsläxa kapitel 9)

Kommande aktiviteter

v.44 Höstlov