Förskolaklass v 48

Detta blev en annorlunda vecka med många sjuka bland barn och personal. Det har dock gått utmärkt då era barn är fantastiska och klarar alla förändringar.

Vi startade dock veckan som vanligt. På gymnastiken lekte vi under hökens vingar med siffror och därefter en intervall träningslek som heter Äppelknyckarleken.  I klassrummet arbetade vi med bokstaven Åå.  I matematiken har barnen arbetat med siffrorna 7-10. Vi jobbar även med lite addition efter deras egen förmåga.I vårt stationsarbete har vi bl a tränat på att spela olika spel med tärning och kort.

Då det är första advent på söndag har vi pratat runt varför vi firar advent och även sett en liten film kring ämnet. Vi kom även inte på religion och om man tror på något eller ej.  Barnen har fått tillverka en liten adventsljusstake av lera, pasta och tops. Vi kommer ”tända” ett nytt ljus i dessa varje fredag fram till jullovet.

Idag har vi tittat på film om Alfred Nobel. Barnen skrev ner lite ord om honom och hans arbete. De ritade även medaljen som delas ut på Nobelmiddagen. Efter rasten pratade vi kring lite andra uppfinningar. I Mitt liv som grej fick vi lära oss hur plåstret kom till. Barnen ritade sitt ”önskeplåster” som de klippte ut och som vi sedan gjorde ett collage av.

Nästa vecka fortsätter vi med uppfinningar och på torsdag är det dax för Nobellfest och lite firande av skolans 70-årsdag med eleverna. Barnen får gärna vara lite ”uppsnofsade” då om de vill 🙂

Ha en riktigt skön helg!

Ann  Cissi  Sofie

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.