Årskurs 1 vecka 48

Hoppas att ni alla har haft en fin vecka och njuter av den vackra vinterluften där ute. Trots kylan har våra elever varit som små virvelvindar på skolgården 😊 Därför vill vi påminna er om att se till att era barn har med sig tillräckligt med kläder för att hålla värmen under skoldagarna – det verkar som att det kommer bli en kall vecka.

Vi hoppas att helgen blir lugn och att de elever som varit hemma på grund av sjukdom börjar känna sig bättre. Vi önskar dem en snabb återhämtning och ser fram emot att välkomna dem tillbaka när de kommer!

Vilka fantastiska elever vi har! Det är verkligen en glädje att se deras engagemang och framsteg i skolarbetet. Alla kämpar utifrån sina förutsättningar mot våra gemensamma mål!

I svenskan har vi arbetat med veckans bokstav och fortsatt att skriva berättelser. Fokus har legat på att omvandla ord till enkla meningar, där eleverna ska tänka på att skriva med stor bokstav i början av meningen och använda punkt i slutet. Eleverna har fått titta på exempeltexter för att se hur det kan se ut, men de väljer själva om de vill skriva av helt eller delvis. Dessutom har vi haft högläsning och målat bilder till våra berättelser.

I matematiken har vi fortsatt att arbeta med boken inom talområdet 0-20 och utmanat varandra med spelet Kahoot. Nästa vecka kommer vi att fortsätta arbetet med boken.

I SO har vi påbörjat vår inlärning om Sverige och Småland. Nästa vecka kommer vi att fördjupa oss ytterligare och lära oss mer om närmiljön där vi lever och bor.

I NO har vi börjat läsa om rymden och jorden. Nästa vecka planerar vi att bygga små modeller av jordklotet som visar att det finns mantel, jordskorpa och kärna.

Tack för den här veckan och önskar er alla en underbar helg! Ta hand om er och ladda batterierna inför nästa vecka. Vi ser fram emot nya äventyr och lärorika stunder tillsammans.

OBS

Vi vill även tipsa om att 5/12 anordnar föräldraföreningen det traditionella ”Hur många tomtar finns det i skogen” på skolan med start kl.18. Kom och leta tomtar, åk modern släde, umgås och ät korv. För mer info: 5/12, Hur många tomtar finns det i skogen? | Ryfors skola (vibloggar.nu)

Trevlig helg! 😊

Klas, Therese, Malva och Hanna