Åk 3 vecka 49

Nu går det i ett rasande tempo till jul och då vill vi börja med att påminna om att ni behöver maila oss vart ert barn tar vägen efter skoldagens slut den 21 december. Så ni som inte gjort det, skicka ett mail till Evelina eller Sandra om ert barn ska åka buss, bli hämtade eller vara på fritids den 21/12.

På matematiken har vi under veckan fortsatt arbeta med geometri och tränat på att räkna ut omkrets samt area.

Till onsdag har de ingen matteläxa, utan de ska träna på de luciasånger de inte känner sig säkra på.

Under förra veckans bildlektion fick eleverna skapa tomtar i lera. Denna vecka har de målat sina tomtar. Skicka med ert barn en liten kartong eller ursköljd mjölkförpackning så de kan transportera hem tomtarna (förhoppningsvis) hela 😉

I torsdags hade vi ett fantastiskt firande av skolans 70-årsjubileum samt Nobeldag. Vi började i idrottshallen där två modiga f-klassare dansade för hela skolan innan vår egna författare på skolan, Maria Blixt, gick upp på scen. Hon berättade om hur det är att skriva och illustrera en bok. Föräldraföreningen har sponsrat så att alla fick en signerad bok. Därefter fick de mumsa i sig en glass. Efter rasten var alla elever på skolan uppdelade i grupper. De fick gå runt i alla klassrum och utföra olika aktiviteter. Sen bar det av till matsalen och festmåltid. Matsalen var fint dukad med ljus och dukar. Till förrätt var det en snitt, till huvudrätt schnitzel med klyftpotatis och till efterrätt rulltårta med grädde samt strössel. Fantastiskt gott! Det blev en oerhört festlig dag.

På onsdag är det dags för lucia i dubbel bemärkelse, först på skolan och sen på Solgården. Ni är välkomna till skolan och se luciatåget som börjar kl.8.15 i idrottshallen. Se tidigare inlägg för mer info. Eleverna behöver ta med sig sina namnade lussekläder på måndag så de verkligen finns på plats 🙂 Evelina, Sandra och rektor Charlotta kommer köra med egna bilar till Solgården.

På fredagen är det dags för nästa bilutflykt som tar oss till Växjö och Musikhjälpen som spelas in på torget där. Det kommer vara Sandra, Evelina, Linnéa och Johan som kör i sina privata bilar. Denna dag får man gärna skicka med sitt barn en liten fika (inga nötter eller godis) och något att dricka ( gärna varmt då vi ska vara ute i par timmar) och kläder efter väder. Lunch tar vi med från skolan och äter på plats (korv med bröd). Vi kommer att åka ca 8.15 och vara tillbaka på skolan ca 12.15. Vi hoppas att vi kommer att få en rolig och givande stund tillsammans när vi bla får se hur en TV inspelning går till och vi kommer också att få lyssna på en LIVE spelning när olika artister uppträder. Under svenskan nästa vecka kommer vi att ”pausa” med Robinböckerna och tex tillverka olika skyltar som vi kan ha med oss för att stolt representera Ryfors skola och de pengar vi ha samlat in, skriva instruerande texter vad man behöver tänka på i en stor stad med mycket trafik och försöka få till någon fakta text om Musikhjälpen/Radiohjälpens tema detta år som är Ingen ska behöva dö av hunger. Om man vill skänka valfritt bidrag till skolan bössa så kan man följa denna länk: Ryfors skolas bössa (musikhjalpen.se) Om man vill att sitt barn stannar kvar på skolan behöver man maila Sandra senast ons 13/12.

Vill ni att ert barn har bilkudde eller är under 135 cm så skicka med det både på onsdagen och på fredagen.

Trevlig helg önskar//Sandra, Evelina och Johan

Vecka 50:

• Måndag: Idrott, ta med namnade kläder till luciatåget.
  • Tisdag
  • Onsdag: Fira Lucia, läxa att träna luciasånger
  • Torsdag:
  • Fredag: Åka till Växjö och besöka Musikhjälpen

Kommande aktiviteter:

• 12/12 Meddela om ert barn är på fritids, åker buss eller blir hämtat på julavslutningen
  • 13/12 Luciafirande på morgonen, start kl.8.15
  • 15/12 Åka till Växjö och Musikhjälpen