Årskurs 1 vecka 49

Hoppas att ni alla har haft en fantastisk vecka! Vi vill börja med att informera om att eleverna har verkligen haft roligt på skolgården, och vi vill särskilt tacka de föräldrar som har hjälpt till med att spola is på fotbollsplanen – stort tack! Vi tror också att eleverna har haft en riktigt festlig torsdag då alla lärare och elever firade Nobeldagen och skolans 70-årsjubileum med extra roliga aktiviteter och god mat.

I svenskan har vi arbetat med veckans bokstav och fortsatt att skriva texter. Varje dag inleds med högläsning, vilket verkligen skapar en mysig stund tillsammans. Eleverna har också skrivit korta julhälsningar på de julkort de målade under bildlektionerna. Vissa elever har valt färgglada motiv medan andra har föredragit lite mindre färgglatt. Texterna varierar i längd – några längre, andra kortare. Men gemensamt för alla är att vi har diskuterat fenomenet julkort och varför det är så speciellt att skicka julhälsningar. Varje elev tränar  dessutom sin förmåga att skriva text i ett vardagligt sammanhang.  Eleverna tar med sig sina julkort hem idag 😊

I matematiken har vi fortsatt att arbeta med boken inom talområdet 0-20, både med addition och subtraktion. Nästa vecka kommer vi att fokusera på problemlösning inom samma talområde där eleverna ska jobba kooperativt för att hitta lösningar.

I SO fortsätter vi att utforska Småland. Vi har läst en enklare faktatext om uttern, som är Smålands landskapsdjur, och besvarat frågor om texten.

I NO fortsätter temat rymden, och vi befinner oss fortfarande ”kvar” på jorden medan vi lär oss mer om den 😊 Nästa vecka ger vi oss ut på rymdäventyr och lär oss mer om månen.

Nästa vecka kommer eleverna att hålla en muntlig presentation om sig själva på engelska. Med hjälp av en stödmall kommer de att berätta om sina namn, ålder, favoritdjur och favoritfärg.

Trevlig helg!

Klas, Therese, Malva och Hanna

Vecka 50:

• Måndag: Inlämning av svenskläxa/matteläxa
  • Tisdag: Idrott, ny läxa skickas med hem
  • Onsdag:
  • Torsdag:
  • Fredag:

Kommande aktiviteter:

• 12/12: Meddela om ert barn är på fritids, åker buss eller blir hämtat på julavslutningen
  • 13/12: Luciafirande på morgonen, start kl. 8.15
  • 21/12: Julavslutning