Åk 6 veckoinfo v. 50

Då var vi halvvägs in i december, och i veckan som gått har vi bland annat firat Lucia med ett väldigt fint luciatåg från åk. 2 och 3. Dessutom bjöd ettorna och förskoleklassen på sång. Kort sagt, det lät och såg ut precis som ett Luciatåg i skolan ska göra.

Det märks att jullovet är efterlängtat, eleverna går mer och mer i spinn för varje dag och undervisningen är inte alltid helt lätt att genomföra. Även det är alltså precis som det brukar vara vid den här tiden på året 🙂

I veckan har jag haft samtal med alla elever enskilt och berättat hur det gick på de muntliga nationella proven. Nästa vecka kör jag en ny runda och då får de veta sina betyg i de ämnen som jag undervisar i.

Vad har vi gjort i lektionsväg i veckan då? Jo:

På matten har vi fortsatt med sannolikhet och kombinatorik. Nästa vecka rundar vi av det här kapitlet och sedan ska sexorna få ett specialuppdrag: Jag har dragit igång en tävling på skolan där det gäller att gissa höjden på julgranen på skolgården, och sexorna ska få agera domare och bestämma granens höjd med hjälp av Pythagoras sats. Det ”farliga” jobbet, att mäta hypotenusan i den tänkta triangeln (från grantoppen till en punkt på marken) fixade jag och Hampus i veckan, resten får sexorna ordna 🙂

På svenskan har vi avslutat området om nordiska språk och arbetat med läsförståelse, och på Annikas lektioner har de arbetat med argumenterande texter.

På engelskan har vi haft ett grupparbete där eleverna har fått spela in en podd om ett ämne eller en person som engagerar dem. Eftersom ämnena oftast blir desamma när klassen gör sådana här arbeten så fick jag bannlysa tre områden, nämligen fotboll, cross och hästar… 🙂

På No:n har vi avslutat området ”Kraft och rörelse” och därmed även avslutat fysiken. Nu kör vi hårt med biologin och har börjat jobba med livets utveckling. Efter det blir det sex och samlevnad, ett område som eleverna inte verkar se fram mot! 🙂

På tekniken har vi jobbat med elektriska kretsar, seriekopplingar och parallellkopplingar. Eleverna ska nu börja göra en modell av ett hus och se till att det får ett fungerande inbrottslarm.

Pengarna från kakförsäljningen rullar in. Jag har fått frågan om det finns någon deadline för när kakorna ska vara betalda och då svarat att det viktiga för mig är att jag kan betala fakturan vid årsskiftet, och till den fattas det inte speciellt mycket nu.

Den kommande veckan är det i stort sett vanliga skoldagar måndag till onsdag och på torsdag blir det sedvanlig julavslutning i idrottshallen följt av en stunds fika i klassrummet. Eleverna slutar 09:50 och bussarna hem ska gå 10:00.

Ha en bra helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

21/12 Höstterminen slutar.

10/1 Vårterminen börjar.

31/1 Studiedag.

Vecka 8 Sportlov.

7/3 Studiedag.

12 & 14/3 Nationella prov svenska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

Vecka 13 Påsklov.

17 & 19/4 Nationella prov engelska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

24 & 26/4 Nationella prov matte. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristi himmelsfärdsdag).

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.