Ryfors skolas bössa i Musikhjälpen

I en vecka blir tre kända programledare inlåsta i en glasbur på ett torg i en svensk stad (detta år sänds det ifrån Växjö). Programmet sänds direkt dygnet runt i P3 och i SVT/SVT Play och går ut på att uppmärksamma och samla in pengar på ett speciellt tema (som i år är: Ingen ska behöva dö av hunger) genom att engagera lyssnare och tittare.

Mat är en mänsklig rättighet. Trots det dör människor runtom i världen varje dag till följd av undernäring. Omkring var tionde människa vet inte när eller vad de kommer att äta nästa gång. Genom Musikhjälpen 2023 kan alla vara med och bidra till kampen mot hungern.

För många i Sverige är hunger när magen kurrar innan en sen lunch eller dåligt humör när blodsockret sjunkit. För de miljontals människor som lever där hungern är akut handlar det om att överleva dagen. Upp till 783 miljoner människor är drabbade av hunger och över 40 miljoner lever på gränsen till svält.

Nästan hälften av alla dödsfall bland barn under fem år beror på undernäring. Skolbänkar står tomma för att elever är för hungriga för att gå till skolan och bönder ser hur extremväder förstör skörd efter skörd.

Bidrag till Musikhjälpen 2023 kommer att förbättra livssituationen för människor som kämpar mot den värsta hungerkrisen i modern tid.

Det handlar dels om akuta insatser för att rädda liv, såsom matpaket, näringsbehandlingar med till exempel nötkräm och kontantstöd där människor ges möjlighet att fatta egna beslut för att förbättra tillgången till mat och bättre hälsa.

Vi från Ryfors skola har på olika vis hitintills samlat ihop 5770 kr till förmån för Musikhjälpen 2023 vilket vi är väldigt stolta och tacksamma över. Har man ännu inte hunnit skänka en slant till vår bössa får man gärna göra det via denna länk Ryfors skolas bössa (musikhjalpen.se) Tack på förhand!

Det här inlägget postades i Åk 1, Åk 2, Åk 3, Åk 4, Åk 5, Åk 6, F-klass, Fritids, Gemensamma aktiviteter, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.