Åk 3, v.50

Hej allesammans!

Vilket luciatåg eleverna bjöd på i onsdags! De är helt fantastiska. Så roligt att så många av er hade möjlighet att komma och kolla. Efter fikat åkte vi ju vidare till Solgården och betyget därifrån var att ”det var det finaste luciatåg de någonsin haft på besök”. Eleverna gick i korridoren och sjöng så det hördes in i flera rum till de äldre som inte orkade ta sig ut i samlingssalen. Kan bara konstatera att det blev en oerhört fin dag då 3:orna spred glädje till så många.

På musiken tittade vi på film om lucia och fick lära oss att vår luciatradition i Sverige är en mix av helgonet Lucia från Syrakusa, att man i Tyskland klädde ut barn till Christkindlein, och att årets mörkaste dag var 13 dec enligt julianska kalender.

I svenskan har vi jobbat med Musikhjälpens/Radiohjälpens tema Ingen ska behöva dö av hunger på olika sätt. Vi har diskuterat olika frågeställningar i mindre grupper och helklass, läst en text och skrivit egna faktatexter så frågar gärna era barn om vad de har lärt sig angående detta viktiga ämne.

Idag har vi haft en fantastisk utflykt till Växjö tillsammans. Barnen var så glada och stolta över pengarna som vi hitintills har skramlat ihop och det viftades frenetiskt med våra fina skyltar framför kamerorna för att komma med i bild. Flera av oss gjorde det, så gå gärna in på svt play tillsammans med ert barn för där kan man streama programmet i efterhand. Har man ännu inte hunnit skänka en slant till vår bössa får man gärna göra det via denna länk Ryfors skolas bössa (musikhjalpen.se) Tack på förhand!

På torsdag är det skolavslutning och vi behöver veta om eleverna ska hämtas, åka med buss eller vara på fritids när skolan slutar kl 9.50. Vi saknar mail från några vårdnadshavare och ber er att maila oss snarast.

Trevlig helg//Sandra, Evelina och Johan

Vecka 51: