åk 4 Vecka 50

Då var sista ”vanliga veckan” slut och här kommer en sammanfattning.

I matematiken har vi jobbat med triangels omkrets och fyrhörningar. Vi avslutade även med mer programmering och programmering med undantag.

I svenska har vi fortsatt att skriva på berättelsen en annorlunda jul och de som inte blev klara i skolan får ha det som läxa och lämna in via Teams senast tisdag kväll. Vi har även lagt lite tid på att lyssna på Polylino i skolan. Den lyssnar tävlingen avslutas nu på söndag.

I NO har vi avslutat kapitlet Värme, kyla och väder. Eleverna har varit superduktiga, varit aktiva och verkligen tagit till sig kunskaperna. Vi avslutade med ett slags spel som heter kasta tärning och ge ditt svar. Där de fick svara på frågor på ett lustfyllt sätt. Så roligt att gå runt och lyssna på de olika grupperna, höra deras muntliga förklaringar och hur de delgav varandra sina kunskaper.

I SO har vi avslutat kapitlet med Sveriges naturtyper och naturresurser samt grupparbetet med landskapen. Även där har engagemanget varit stort och de har visat att de lärt sig om våra naturresurser. Vi gjorde övningen Experter och reportrar ( be gärna ditt barn berätta om hur det går till). Grupperna får ett tilldelat område och får bli experter på det, som de sedan får berätta för de andra grupperna om, genom att ta emot reportrar som kommer till expertgrupper och med en fråga.

De redovisande grupperna har gjort så fina PowerPoints om de valda landskapen, som de visat och pratat om. Så duktiga de är!

Såhär ser nästa vecka ut:

måndag: idrott

tisdag: idrott, sista dagen att lämna in julberättelsen

onsdag: teknik och slöjd/matte enligt schema annars Klassens dag med roliga och gruppstärkande aktiviteter.

torsdag: Julavslutning. Skolan slutar 9.50 och Bussarna går hem 10.00.

fredag: JULLOV

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.