Årkurs 1 vecka 50

Hej

Hoppas att ni alla känner av den spirande julefriden och njuter av en dos pepparkaksglädje! Tiden rusar iväg, och vi är redan på väg mot terminsavslutningen. Det har varit en galet rolig första termin tillsammans, och det känns som om vi haft så mycket kul att tiden susat förbi snabbare än Rudolf drar på den där släden!

Just nu är vi mitt uppe i allt möjligt kul och lärorikt här i klassrummet. Förutom att knäcka matematikens mysterier, har vi pyntat upp vårt klassrum så det blir riktigt mysigt inför julen. Vi har en allergivänlig gran som är fantastisk fin! Den är också väldigt enkel att förvara till nästa jul och tar ingen plats 🙂

I matematiken är vi inne i en riktig problemlösningsperiod. Eleverna får jobba i grupp först, klura tillsammans och hitta lösningar. Sen får de testa sina mattefärdigheter på egen hand i boken.. Det blir det en massa prat, diskussioner som bygger upp förförståelse som är så viktigt att ha med sig när man börjar på nya teman.

I svenskan kämpar vi på med att förfina konsten att omsätta ord till meningar och skapa små berättelser. Det är verkligen kul att se hur varje elev jobbar på utifrån sina förmågor. Utöver det, jobbar vi med veckans bokstav med hjälp av läromedlet Robin och allt skoj som hör därtill.

I NO har vi satt fokus på månen den här tiden. Vi har kollat på spännande filmklipp och läst faktatexter med tillhörande kluriga frågor för att få en riktig djupdykning i månens mysterier.

I SO slår vi oss ner i Småland, och den här veckan har vi hamnat i Råshult, platsen där Carl von Linné såg dagens ljus och resten är ju historia.

I engelskan har alla fått ha en kort presentation om sig själv, det gick jättebra och alla var så goda och stöttande lyssnare, precis så som det ska vara!

Så, det är full fart och massor av skoj här i Ryfors, som vanligt 🙂 Ha en fin helg tillsammans!

Hälsningar,

Klas, Therese, Malva och Hanna