Förskoleklass v 51

En elev utnyttjade sitt presentkort på måndagens gymnastiklektion och bestämde att vi skulle leka Catch the flag. Det var väldigt uppskattat av klassen. I klassrummet drog vi i vår kalender, tittade på Pelle Svanslös och åt frukt. Efter det målade vi julgranskulor i papper till lugn musik.

Under tisdagen var vi hela klassen i det gröna klassrummet och packade ner allt som skulle med hem. Åk 2 kom ner till oss och redovisade sina intervjuer som de gjort med äldre personer. Förskoleklassen är duktiga lyssnare och tvåorna var så duktiga på att redovisa. Efter rasten tittade vi på Trolltyg i tomteskogen. Det är en äldre film som handlar om tomtar och troll. Därefter skrev och målade barnen sina önskelistor som de ska lämna till tomten på Lekoseum.

Så kom då dagen för vår utflykt till Lekoseum i Osby. Vi fick hjälp av Jessica som åkte med oss. Cissi orkade också komma dit och umgås med barnen, vilket vi är glada för. Det blev en härlig dag. Barnen lekte, tittade på alla äldre leksaker, var i tomteverkstan, lämnade sin önskelista till tomtemor, fick en liten julklapp och till sist år vi hamburgare med bröd till lunch. Vill passa på och rikta ett stort tack till Ryfors föräldraförening för sponsringen till inträdet.

Idag har vi dansat in julen med hela skolan i gymnastiksalen. Därefter fikade vi i klassrummet och hann även med ett sista avsnitt av Pelle Svanslös Julkalender.

Skolsköterskan meddelar att hon kommer starta med hälsoundersökning på barnen i förskoleklassen  under januari. Ni kommer få ett brev hem via post med datum och tid och även en blankett som ni ska fylla i tillsammans med ert barn och ta med vid besöket.

Tackar barn och föräldrar för en trevlig termin!  Vi ses igen den 10 januari då vi tar nya friska tag inför vårterminen 2024.

Önskar er alla en underbar jul och nyårshelg! Njut!

Ann  Sofie

Det här inlägget postades i F-klass, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.