Åk 6 veckoinfo v. 2

Hej allihop!

Jag är inte på plats i morgon så därför kommer veckans blogginlägg en dag i förväg och dessutom blir det ganska kort eftersom vi bara har två skoldagar i ryggen.

Det känns roligt att vara igång igen och det är ju en spännande sista termin på skolan i Ryfors som ligger framför eleverna. Det är väl synd att säga att de jublade när de droppade in i klassrummet i onsdags men de tyckte säkert att det var kul att träffa kompisarna igen om inte annat 🙂

Lite förändringar blir det jämfört med förra terminen. Dels har de textilslöjd nu i stället för trä / metallslöjd, dels har jag och Sofie gjort en deal eftersom 60 minuter är i minsta laget för praktisk hemkunskap. Nu blir det så att måndagar udda veckor har de 90 minuters hemkunskap och jämna veckor 30 minuter. I det senare fallet blir det, som ni förstår, fokus på teoridelen.

I veckan har vi diskuterat möjliga datum för cykeläventyret som p.g.a. sjukdomar blev inställt i höstas. Man vill ju lägga det så sent som möjligt på terminen eftersom vi ska sova i vindskydd och det datum som jag och Hampus har kommit överens om är 31/5 – 1/6. Vet ni redan nu att ni är upptagna då så hör av er så kanske vi kan ändra på det.

Nu har alla pengar från kakförsäljningen kommit in och med det som fanns i kassan sedan tidigare samt dricks från en förälder så är klasskassan nu uppe på 7681 kronor. Eleverna är inne på att ordna ett disco för att utöka kassan ännu mer. Dag har inte bestämts men om jag har förstått det rätt så vill de ha det som inledning på sportlovet. Om så blir fallet mottages hjälp från föräldrar tacksamt 🙂 .

Eleverna har en liten matteläxa till torsdagen 18/1, nämligen sexans tabell.

Ha en bra helg!

/Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

31/1 Studiedag.

Vecka 8 Sportlov.

7/3 Studiedag.

12 & 14/3 Nationella prov svenska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

Vecka 13 Påsklov.

17 & 19/4 Nationella prov engelska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

24 & 26/4 Nationella prov matte. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristi himmelsfärdsdag).

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.