Åk 5, v 2

Nu är vi tillbaka i skolan och i full gång igen! Det är så härligt att träffa alla igen även om alla stundvis är lite trötta.

Denna termin kommer vi att jobba ganska mycket med muntligt framförande. Eleverna kommer att få göra olika sorters muntliga presentationer och vi kommer att jobba mycket med hur man kan utveckla dem. Eleverna har redan satt igång med att förbereda olika ”Grej of the day” som de ska redovisa v 4. De kommer att ha i läxa att träna hemma så uppmuntra dem gärna att träna inför er. För att inspirera dem kommer jag att ha en ”Grej” varje dag under nästa vecka. Ledtrådarna är; Isbergskrock, land i kris, franskt uppror, långsam klättrare och lersoldater.

På so; (Stormaktstiden) har vi under veckan repeterat kunskap och nästa vecka kommer eleverna att göra olika bedömningsuppgifter. Efter det kommer vi att jobba med Frihetstiden.

Det finns en fin is spolad på skolgården som eleverna gärna får åka skridskor på. Obligatoriskt med hjälm om man är på isen (med eller utan skridskor).

Från och med den 24/1 kommer eleverna att ha teori på idrotten på onsdagar och de behöver inte ha med sig idrottskläder.

Måndag;

Tisdag; Idrott