Årkurs 1 vecka 2

Vi hoppas att alla har haft en fantastisk jul och är redo för en ny termin i årskurs 1! Det var glädjande att återse alla elever, och det känns som att många har vuxit flera centimeter den korta tid vi varit ifrån varandra 😊

Den gångna veckan var kort, och därför har eleverna endast svenskaläxa till måndag nästa vecka. Nästa vecka kommer vi att återuppta matteläxorna.

Skolans isbana är spolad, och så länge vädret tillåter, är det tillåtet för eleverna att ta med sina skridskor och hjälm för att åka på rasterna.

Kolla gärna så att eleverna har extrakläder (underkläder/byxor/tröja) i sina väskor eller hängande på sina platser i kapprummet, ifall något oväntat inträffar och de blir blöta osv.

Vad har vi hunnit jobba med denna korta arbetsvecka? Det som är nytt denna vecka är att vi har börjat prata om och arbeta med att Stockholm är Sveriges huvudstad. Vi har tittat på några av de kända byggnaderna i Stockholm och studerat kartan för att se var Stockholm ligger i förhållande till Älmhult. I det här arbetet har eleverna övat på att skriva faktameningar som vi sedan sätter in i vår SO-skrivbok, där vi samlar allt vi jobbar med.

En annan sak är att vi har börjat mäta olika saker i matematiken. Innan jullovet fick eleverna mäta avstånd med hjälp av föremål som gem eller klossar i böckerna. Den här veckan har vi fortsatt med det och även provat att mäta avstånd med linjal. Vi använder hela centimeter som enhet när vi mäter, men vi har också tittat på enheterna millimeter, decimeter och meter. Om det finns möjlighet hemma, får ni gärna fråga era barn om längden eller höjden på något föremål och koppla det till det vi arbetar med i skolan.

Fredagen avslutades med att kolla klart filmen som vi inte hann se färdigt på när det var julavslutning, ett bra avslut på första veckan på nya terminen!

Önskar er alla en trevlig helg!

Vänliga hälsningar,

Klas, Therese, Eva och Hanna

Nästa vecka

Måndag: Läsläxan tillbaka till skolan

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag:

Fredag:

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

31/1 Studiedag.

Vecka 8 Sportlov.

7/3 Studiedag.

Vecka 13 Påsklov.

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristihimmelsfärdsdag).

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Skolavslutning enligt tradition.