Förskoleklass v 2

Då var vi igång med första skolveckan detta året.

Första dagen fick barnen berätta om sitt jullov och det tog en god stund då de var 20 stycken =) Alla har haft det skönt men tyckte det var roligt att komma tillbaks till skolan. Det är ju mycket positivt tycker vi. Vi hade också  tid för en lek. Efter rasten fick barnen prata i grupper om vilka regler de tycker ska gälla i klassrummet och hur vi bör vara mot varandra. Eleverna fick sedan tillsammans skriva ner dessa regler. Reglerna är nu uppklistrade på ett blått papper och sitter på dörren i det gröna klassrummet om ni vill läsa vad de kom fram till.

Vårt tema ett par veckor fram är årstider och månader. Detta startade vi upp i torsdags, genom att prata och skriva i ett så kallat Vinterhäfte. Efter rasten fick vi ett par härliga timmar i pulkabacken med strålande sol.

Idag fredag har vi fortsatt med vinterhäftet, månader men även pratat om vilka högtider vi firar varje år. Barnen kunde en hel om detta och även vilken årstid de olika högtiderna firas. Eleverna fick också rita var sin vinterbild och de blev så fina.

Vi önskar en solig vinterhelg!

Ann och Sofie

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.