åk 4 vecka 2

Varmt välkomna till en ny termin. Nu har vi avverkat första veckan och vi konstaterade att det var skönt med en 3 dagars mjukstart. Här kommer en ytterst kort sammanfattning av veckan.

I SO har vi startat upp Vikingatiden och har läst, diskuterat och tittat på film om hur livet i en vikingaby kunde se ut.

I NO jobbar vi passande nog med Naturen på vintern. Stor bonus att det är snö ute. Vi har undersökt hur träden skyddar sina knoppar på olika sätt och några som inte åkte pulka letade efter knoppar. Vi har även undersökt vad som händer om man fryser vatten som innehåller mycket, lite och inget socker.

I matematiken har vi börjat nosa lite på bråktal och mest jobbat praktiskt kring det. Nästa vecka kör vi igång fullt ut och då får vi våra nya matteböcker.

I Svenska har vi börjat läsa en gemensam bok som heter Min hemliga tvilling. Boken är skriven av Kerstin Lundberg Hahn. Varje vecka, några veckor nu som kommer det bli ett läsuppdrag i läxa. Några kapitel varje vecka som ska läsas hemma för att vi sedan ska kunna diskutera innehållet här i skolan.

såhär ser nästa vecka ut:

måndag: Idrott

tisdag: idrott

onsdag: Alla ska ha läst sidorna 25-52 och ta med boken till skolan.

torsdag:

fredag:

Önskar alla en trevlig helg!