åk 3, v.2

Hej allesammans!

Åh så kul att träffa alla igen. Visst har det varit skönt med lov men att komma tillbaka till rutiner är något som de flest verkar uppskatta.

Skolans isbana är spolad, och så länge vädret tillåter, är det tillåtet för eleverna att ta med sina skridskor och hjälm för att åka på rasterna.

Kolla gärna så att eleverna har extrakläder (underkläder/byxor/tröja) i sina väskor eller hängande på sina platser i kapprummet, ifall något oväntat inträffar och de blir blöta osv.

Ett par förändringar nu efter jul: eleverna har textilslöjd istället för trä/metallslöjd. Sandra kommer ha eleverna i SO denna termin.

På matematiken har vi fortsatt arbeta med geometri. Vi har mest repeterat vad vi gick igenom innan jul. Eleverna har fått i läxa att träna på att dividera och multiplicera med 3.  Vi har även klurat på en matteuppgift ur ett gammalt nationellt prov. Uppgiften var: Lovas leksaksbilar är lika långa. Hon ställer två bilar efter varandra. Då är raden 12 cm lång. Hur lång är raden om Nova ställer fyra bilar efter varandra? Det blev flera olika varianter på lösningar, spännande! Många tycker dock att det är svårt med problemlösning, att veta hur man ska visa hur man tänkt. Vid ett par utvecklingssamtal pratade vi om problemlösning och en idé som föddes där var att lägga ut ett matteproblem på bloggen som man kan klura på tillsammans hemma. Helt frivilligt 🙂 Här är veckans:

David bjuder 3 kompisar på julfest. Alla på festen får varsin clementin och två äpplen var. Hur många frukter köper David?

Det har ju varit en kort vecka men det vi har hunnit med under svenskapassen är att repetera strukturen för vad en saga ska innehålla för delar och sedan testat skriva egna korta sagor på vår Ipad. Vi hade en tärning och färdiga kategorier/förslag som hjälp så fråga gärna ert barn hur detta moment gick till. Vi kommer att fortsätta skriva mycket sagor och även faktatexter då detta är något man ska kunna inför de nationella proven.

Denna sista termin är det som sagt nationella prov. Vi drar igång med dem 11/3-24 och sen har vi fram till 17/5-24 på oss. Under denna period beviljas ingen ledighet. I svenska är det 8 delprov som prövar förmågorna tala och samtala, läsa samt skriva. I matematiken är det 7 delprov, ett muntligt och sex skriftliga. Så ni förstår att vi behöver gott om tid på oss 😀

Vi avslutade denna första vecka med lite pulkaåkning i backen. En mysig och rolig stund tillsammans i vårt fina närområde. Hoppas ni får en fin helg i detta härliga vinterväder!

Hälsningar Evelina, Sandra och Johan

Vecka 3:

• Måndag: Idrott skridskoåkning, medtag hjälm och skridskor (om man har).
  • Tisdag
  • Onsdag: Matteläxa att dividera och multiplicera med 3.
  • Torsdag: Idrott skridskoåkning, medtag hjälm och skridskor (om man har).
  • Fredag:

Kommande aktiviteter;