Åk 2, v.2

Så är vårterminen i gång och det är så roligt att träffa era härliga barn igen! De upplevs positiva och taggade inför en ny termin!

Första skoldagen mjukstartades med ett mingelbingo då behovet att få prata av sig brukar vara stort efter ett lite längre lov. Eleverna läste upp sina mål-raketer som de gjorde förra året och många mål och önskningar har tursamt slagit in. Eleverna målade nya raketer och skrev nya mål och önskningar till nästa år.

Nytt för den här terminen är att de har träslöjd tillsammans med Hampus. Första gången var redan i onsdags och alla tyckte det var roligt men att det var lite klurigt att såga.

I matematiken har vi repeterat diverse matematikområden med övningen sant eller falskt. Syftet var att kunna sätta ord på hur man tänker och förklara om varför påståendet stämde eller inte. Vi har även pratat om vad statistik innebär. Tillsammans fyllde vi i en frekvenstabell om jullovet, hur många som exempelvis hade läst en bok, åkt pulka, ätit chips med mera. Utifrån tabellen fyllde vi i ett stapeldiagram samt svarade på diverse frågor som vi tog reda på genom att titta på diagrammet. Vid ett annat tillfälle arbetade eleverna med en problemlösningsuppgift i par där de skulle läsa kluriga påståenden om favoritfrukter och därefter fylla i en tabell och ett stapeldiagram.

På NO:n har vi påbörjat arbetsområdet om rymden. Vi tittade på en film, läste och skrev i en lucktext om Big Bang. Slutligen plockades mörkt papper och oljepastellkritor fram och alla fick göra sin egen tolkning av ”den stora smällen”.

Tekniken handlade om kommunikation. Vi pratade bland annat om hur telefoner, mikrofoner och högtalare fungerar. Vi lärde oss om telefonens historia och sorterade bilder på telefoner mellan 1870-2023 utefter en tidslinje.

På tisdag får eleverna ny läsläxa med hem. Det är kapitel 14 som gäller i både läseboken och lilla läxboken. Det är även läxhjälp på tisdag för de som är anmälda så kom ihåg att ta med det som behövs.

Måndag-pulka

Om det fortfarande finns snö kvar och det är hyfsat okej väder tänker vi bege oss till den stora pulkabacken direkt efter lunch på måndag. Vi har några stjärtlappar och åkmadrasser på skolan men vill/kan man så är det okej att ta med sig egen pulka. För att åka måste eleven ta med sig en egen hjälm. Vi fikar inte denna gång då det inte blir så lång stund vi är i väg.

Är det slask, snöstorm eller ont om snö stannar vi inne men vi hoppas givetvis på att snön ligger kvar. 🙂

Tvåornas kör

Även detta läsår har skapande skola projektet tvåornas kör tillsammans med Älmhults kulturskola. Kortfattat innebär det att alla kommunens årskurs tvåor tränar flera sånger på den egna skolan för att slutligen träffas och delta i en gemensam jättekonsert på LIVE arena i Älmhult. Under våren kommer vi att få besök av kulturskolan vid två tillfällen och däremellan tränas sångerna till störst del på musiken med Evelina. Eleverna kommer därmed få extra läxor att träna på låttexterna. Mer information kommer framöver men ni kan passa på att boka in kvällen 7 maj redan nu eftersom det är då konserten äger rum.

Trevlig helg!

Vecka 3
Måndag:
*Pulkaåkning, medtag hjälm.
Tisdag:
*Idrott- skridskoåkning, medtag skridskor om man har, annars finns några att låna. Alla behöver ta med en egen hjälm.
*Ny läsläxa till v. 4 kapitel 14, läsebok + läxbok

Kommande aktiviteter