Åk 6 veckoinfo v. 3

Hej allihop!

Hoppas allt är bra i vintervädret. Det är riktigt kul att se hur barnen roar sig av hjärtans lust med att bygga konstverk i snö och att åka i pulkabacken, och ni som ställer upp på er fritid och spolar isen ska veta att den är rejält utnyttjad på raster och idrottslektioner.

Den här veckan har följt schemat utan några direkta sensationer eller avvikelser. Här är något av det som hänt:

På matten har vi jobbat med decimaltal, hur man kan storleksordna dem och inte minst avrunda. Det här är något som har återkommit med jämna mellanrum under mellanstadietiden och det märktes att de flesta eleverna har ett bra grepp om området sedan tidigare. Vi har dessutom haft ett test på sexans tabell där alla eleverna hade alla rätt och blev klara inom den givna tiden! Vi får se om de kan upprepa bravaden nästa vecka när vi kör sjuans tabell.

På svenskan har vi jobbat mycket med läsförståelse och det kommer vi att köra ganska hårt med fram till de nationella proven vecka 11. På Annikas lektioner har eleverna jobbat med beskrivande texter.

Vad gäller engelskan så har eleverna gjort ett test som provar deras läsförståelse, hörförståelse och skrivfärdigheter, d.v.s. de områden som provas på de nationella. Dessutom har de fått en läxa till onsdag nästa vecka av samma slag som de fick i höstas, alltså att läsa en text och spela in sig själva under tiden.

På No:n jobbar vi med livets utveckling och har nu kommit fram till de första landlevande djuren. Vi har bland annat tittat på en film om spåren efter dinosaurierna i Skåne.

På tekniken har eleverna jobbat i grupp och byggt små modeller av hus som de har larmat med ljud och ljus. Det har gått väldigt bra och det var kul att se hur duktiga de har blivit på slutna kretsar, kopplingsscheman, seriekoppling och parallellkopplingar.

Den kommande veckan innehåller inga direkta aktiviteter utanför schemat vad jag vet i nuläget.

Veckans läxa är som sagt inläsning av text på engelska senast onsdag (övningen finns i teams) och sjuans tabell till torsdag.

Ha en bra helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

31/1 Studiedag.

Vecka 8 Sportlov.

7/3 Studiedag.

12 & 14/3 Nationella prov svenska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

Vecka 13 Påsklov.

17 & 19/4 Nationella prov engelska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

24 & 26/4 Nationella prov matte. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristi himmelsfärdsdag).

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.