Åk 5, v 3

Denna veckan har vi börjat att jobba med prioriteringsregler i matte och eleverna är väldigt duktiga. De jobbar på bra och verkar tycka att området är ganska kul. De har skapat egna lästal som sedan ska lösas med hjälp av numeriska uttryck. På måndag ska de få lösa varandras uppgifter.

På måndag börjar vi på ett nytt område på so:n; Frihetstiden. Vi har under veckan som varit gjort olika bedömningsuppgifter kring Stormaktstiden och jag kommer att samtala med alla elever vilken kunskapsnivå de har visat och vad de kan tänka på inför nästa område för att visa ännu mer kunskap.

Nästa vecka börjar eleverna att redovisa sina ”Veckans grej”. Det är viktigt att de tränar hemma på sitt framförande så att de är väl förberedda. Under veckan har vi pratat mycket om olika sätt att inleda och avsluta för att eleverna ska få idéer och utveckla dem i sina presentationer.

I går fick eleverna med sig en lapp hem gällande språkval för åk 6. Den ska lämnas till mig senast 31 januari. För de som svensk/engelska är aktuellt har jag skickat ett mail till vårdnadshavare.

Engelskaläxa till 24/1:

money – pengar

dark – mörk

key – nyckel

front door – entrédörr

back door – bakdörr

closed – stängd

window – fönster

drainpipe – stuprör

climbs – klättrar

shirt – skjorta

clean – ren

police car – polisbil

policemen – poliser

come with us – kom med oss

police station – polisstation

v 4

Måndag; Veckans grej-redovisning

Tisdag; Idrott

Onsdag; Glosor

Torsdag;

Fredag;

Kommande aktiviteter

31/1 Studiedag, sista dag för inlämning av språkval
v 8 Sportlov
7/3 Studiedag
v 13 Påsklov
10/5 Lovdag
7/6 Lovdag
14/6 Skolavslutning

Det här inlägget postades i Åk 5, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.