Förskoleklass v3

Vintern har verkligen kommit för att stanna . Barnen har så roligt på rasten och åker skridskor och leker i snön. Ett stort tack till de föräldrar som håller isen i trim till oss.

Vi startade med gymnastik som vanligt. Barnen tränade i olika stationer. Det var styrka,  öga-hand, balans, kullerbytta. Det är så härligt att se hur de utvecklas motoriskt. I klassrummet arbetade vi med veckans bokstav som är Ff. Vi tränar i olika nivåer på ipad och alla skriver i sitt häfte.

Tisdagen ägnade vi åt matematik. Vi arbetade med dubbelt-hälften. Inte jättelätt men barnen kämpar på. Vi hade också stationer med att göra ett mönster, matte på ipad , och rita fritt.

I vårt temaarbete har vi fortsatt träna på månader och årstider. Barnen har ritat små vinterbilder som vi har satt på vårt årshjul. Vårt vinterhäfte är klart och vi går vidare till våren även om vi har vinter ute. Detta gör vi för att barnen ska få ihop hela året och förstå att allt återkommer.   idag har vi även haft bild som lite knöt an till dubbelt -hälften i matematiken. På musiken sjöng vi på olika ljud till kända melodier.

Just nu tränar vi mycket på att skriv ord och meningar. Vi kämpar på med att skriva små och stora bokstäver, men även att göra mellanrum mellan orden och att skriva på linjen.  På den fria leken är det full rulle. Alla fungerar tillsammans och kan leka med olika kompisar.

Vid maten har barnen fått byta platser. Vi ska ändra lite mer nästa vecka då det inte blev jättebra vid alla bord. Efter maten är det vi som visar barnen vart de ska, buss, hem eller fritids. En liten uppmaning att alltid lägga in i IST vart ditt barn ska. Ska de åka med en kompis hem går det också att skriva in där. Det är ett lite rörigt moment då många klasser slutar samtidigt och alla barn ska på olika håll. Det blir lite lättare om alla har rätt info från början. Tack!

Önskar er en härlig helg!

Ann  och  Sofie

Det här inlägget postades i F-klass, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.