Åk 3 vecka 3

Hej på er!

Vintern håller i sig och det är fullt fart på skridskobanan både morgon, middag och kväll. Vi får se om det håller i sig till nästa vecka, för i så fall blir det utelek på elevens val på måndag. Så ta med skridskor och hjälm.

I svenskan har eleverna jobbat med vad adjektiv är för något och hur man kan tänka när man ska böja dem. Vi har även fortsatt med att skriva sagor. Denna gången fick vi hjälpord som vi skulle försöka inkorporera så bra vi kunde för att ”bygga ut” våra meningar men ändå behålla en röd tråd och våra 3 ”byggstenar” av vad en saga innehåller.

På matematiken har vi bekantat oss med spetsiga, räta och trubbiga vinklar. Vi har även hunnit med problemlösning i mindre grupper. Det är ett bra för att se att man kan tänka på olika sätt matematiskt och ändå komma fram till rätt svar. Här kommer veckans matteproblem som ni kan klura på tillsammans: Marja har 56 hönor. Av hönorna är det 32 som är vita och resten är bruna. Hur många av Marjas hönor är bruna?

Till tekniken hade Evelina med sig lite olika redskap hemifrån. Eleverna skulle klura ut vad de används till och vilket problem uppfinnaren kan ha ställts inför när den uppfann saken. Många spännande tankar och funderingar dök upp. Vi konstaterade att det finns en del onödiga uppfinningar också 🙂 Bildlektionen gick i grodperspektivets tecken. Eleverna påbörjade bilder på snögubbar ur ett grodperspektiv.

Trevlig helg! /Evelina, Sandra och Johan

Vecka 4:

• Måndag: Idrott, lämna in svenskläxa kapitel 13. Skridskor och hjälm till elevens val.
  • Tisdag
  • Onsdag: Matteläxa multiplikation/division med 4