Åk 2, v.3

I veckans svenska har vi arbetat med Robinboken, kapitel 14. Vi har lärt oss om vad verb är och hur de böjs i nutid och dåtid. Vi har fortsatt att träna stavning med mest fokus när j-ljudet stavas med g.

På matematiken har vi jobbat vidare med att avläsa och fylla i tabeller och diagram, både stapeldiagram och cirkeldiagram. Vi har repeterat strategier vid beräkning av subtraktion utan och med tiotalsövergång. Vi har dessutom haft stationsarbete där vi tränade subtraktion praktiskt med Numicon samt tabellträning.  Det kommer vi fortsätta med nästa vecka då jag ser ett behov av att automatisera strategierna ytterligare . Eleverna har fått hem ”vändkort” för att träna subtraktion talområde 0-20 i läxa. Klipp ut korten och träna många gånger på de tal som inte flyter på.

Under So-passen har vi påbörjat området om mytologi. Först ut är nordisk mytologi och eleverna tycker att det är spännande att lära sig om gudar, jättar och andra märkliga varelser.

I No har vi pratat om kända vetenskapsmän/kvinnor och vad de har haft för kunskap om rymden historiskt sätt. Vi har lärt oss mer om vad galaxer, himlakroppar, solsystem och liknande innebär. Eleverna är som vanligt väldigt intresserade och nyfikna! Vi har tittat på ett klipp när astronauten Marcus Wandt och hans team startade sin rymdfärd i gårkväll, vilket var spännande.

Engelskan handlade om kläder även den här veckan. Eleverna tränade på att läsa och skriva orden samt hörförståelse. På bilden inspirerades vi av den nyfallna snön och påbörjade en bild av snögubbar i grodperspektiv.

Är det fortfarande vinterväder och okej is på måndag kommer vi att vara ute på elevens val. Det betyder att de som vill åka skridskor behöver ta med sig skridskor (om man har) och hjälm. De som inte vill åka skridskor kan åka stjärtlapp eller leka i snön.

Kolla gärna så att eleverna har extrakläder (underkläder/byxor/tröja)  i sina väskor eller i lådorna i kapprummet, ifall något oväntat inträffar och de blir blöta osv.

Simning
Vecka 10 kör simningen i gång och kommer att ske på onsdagar och torsdagar. Bussen avgår från skolan vid 9.20 och kommer åter tillbaka strax efter kl. 11 då det är lunch. I åk 2 finns det inte något specifikt mål/krav om hur långt man ska simma men det är önskvärt att de kan simma runt 25-50 m. I åk 6 är målet i simning att kunna simma minst 200 m i den djupa bassängen, varav 50 m ryggsim.

Trevlig helg!

Vecka 4
Tisdag:
*Idrott; ta med ombyte och handduk
*Läsläxa  kapitel 14, läsebok + läxbok (v.5, kapitel 15)
Fredag:
*Matteläxa; träna subtraktion med hjälp av ”vändkort”.

Kommande aktiviteter

31/1 Studiedag