Åk 2, v.4

Under veckan har vi i vanlig ordning arbetat med Robin läsebok på olika sätt i svenskan. I arbetsboken har det tränats stavning med dubbelteckning. Eleverna har även genomfört en kunskapskoll på vad de är säkra på respektive behöver träna mer på utifrån de senaste kapitlen vi arbetat med. Skillnaden på verb och adjektiv är något många tycker är klurigt och det kommer vi arbeta mer med längre fram.

I matematiken har vi helt fokuserat på subtraktion med tiotalsövergång. Vi har tränat mycket på olika strategier man kan använda vid huvudräkning. Eleverna har vid flera tillfällen arbetat i par och i smågrupper och förklarat/visat för varandra hur de tänker när de räknar olika typer av tal.

Under SO-passen har vi fortsatt med temat nordisk mytologi. Vi har tittat på filmer om varför veckodagarna heter som de gör.

I NO jobbar vi vidare om rymden och den här gången lärde vi oss mer om månen och månens faser. Många hade uppmärksammat gårdagens kristallklara fullmåne och samtal om allt ifrån varulvar till problem att sova vid fullmåne kom upp. 🙂 Vi har börjat titta på filmserien Supernova som har en spännande handling samtidigt som vi lär oss massor om rymden.

På tekniken pratade vi om transport och transportmedel. Vi tittade på en film om hur  olika fordon fungerar och till vilka typer av transporter de används. På bilden fortsatte eleverna med snögubbarna ur grodperspektiv.

I onsdags hade vi besök av vår nya skolbibliotekarie Tabita. Hon berättade om några spännande böcker som många blev nyfikna på att läsa. Därefter gick eleverna till biblioteket och lånade nya böcker som de läser i varje morgon.

På musiken tränar eleverna för fullt på sångerna till ”Tvåornas kör”. Nästa torsdag kommer Jennie och Ingela från kulturskolan och tränat tillsammans med oss. Eleverna får gärna sjunga och träna rörelser hemma. Alla sånger hittar ni här.

Vill be er om att se över att barnen har extrakläder vid sina platser i kapprummet eller i väskan. Det har varit särskilt stor åtgång på strumpor denna blöta och leriga vecka.

Vecka 5
Tisdag:
*Idrott; ta med ombyte och handduk
*Läsläxa  kapitel 15, läsebok + läxbok (v.6, kapitel 16)
Onsdag:
*Studiedag

Torsdag:

* Besök av kulturskolan inför ”Tvåornas kör”. Träna gärna på sångerna hemma.

Fredag:

* Matteläxa; träna subtraktion enligt arbetsblad, bör tränas flera gånger under veckan. Tanken är att man beräknar en spalt åt gången och därmed viker bort den. Börja längst åt höger, spalt A.

Kommande aktiviteter

31/1 Studiedag